Business Finland syntyi kahden organisaation fuusiossa vuonna 2018, ja alkuun profiili oli epäselvä. Koska BF tarjoaa kansantalouden ja yritysten kannalta tärkeitä palveluja, kohderyhmille on viestittävä vaikuttavasti. Siksi ajatusjohtajuus valituissa teemoissa on strateginen tavoite. Se edellyttää, että asiantuntijoiden on opittava viestimään rohkeammin mediassa ja muissa kanavissa.
Business Finland haluaa nostaa koko organisaation viestinnän tasolle, joka vastaa strategian mukaista tavoitetta proaktiivisesta yhteiskunnallisesta ajatusjohtajuudesta. Tavoite on kansantalouden ja yritysten kannalta tärkeä, jotta kohderyhmä osaa hyödyntää BF:n palveluja.
Laajan valmennusohjelman tavoitteet:
Valmennusohjelma rakentuu pitkään kumppanuuteen toimiston kanssa. Se on sisältänyt erilaisia moduuleja ja toteutustapoja, pienryhmävalmennuksista virtuaaliklinikoihin ja webinaareihin. Mm. klinikoille on jo osallistunut satoja asiantuntijoita.
Punainen lanka on viestinnän kiinnostavuusmuotoilu. Valmennustapa on käytännönläheinen, tapahtuipa valmennus kasvokkain tai virtuaalisesti, pienryhmässä tai suuremmalla joukolla.
Esimerkkejä:
Matka ajatusjohtajuuteen jatkuu. Tulokset osoittavat, että kiinnostavuusmuotoilun varaan rakennettu ohjelma toimii:
”Kaiun kanssa suunnitellut ja toteutetut valmennukset ovat onnistuneet nostamaan asiantuntijoidemme motivaatiota tuoda esille omaa asiantuntijuuttaan esimerkiksi mediassa. Tuoreessa media-analyysissa esiin nousee juuri niitä asiantuntijoita, jotka ovat osallistuneet valmennuksiin.
Mittareidemme mukaan jopa yhdellä valmennuskerralla on saatu aikaan konkreettista kulttuurin muutosta valmennettujen keskuudessa. Ammattimaisesti suunnitellut ja toteutetut sekä monia käytännön harjoituksia sisältäneet valmennukset ovat herättäneet osallistujat huomaamaan, kuinka oleellinen osa asiantuntijuutta omasta alasta viestiminen on.
Harjoitukset ovat sisältäneet tilanteen mukaan ennakkotehtäviä, henkilökohtaisia ennakkokeskusteluja tai niin sanottuja välitehtäviä. Ne ovat valmistelleet osallistujia hyvin varsinaiseen valmennukseen ja antaneet valmentajille tietoa osallistujien lähtötasosta ja kehitystarpeista. Valmennusten aikana taas on panostettu käytännön harjoituksiin, jotka valmennettavat ovat kokeneet erityisen hyödyllisiksi. Esimerkiksi TV-haastatteluita harjoitellessa on kokemukseni mukaan ehdottomasti eduksi, että harjoitusta on järjestämässä joku ulkopuolinen taho.
Oleellista minun näkökulmastani on ollut yhteistyön pitkäjänteisyys, suunnitelmallisuus ja se, että kumppani ollut valmis kehittämään valmennuksia ja niiden valikoimaa jo saatujen kokemusten ja palautteen mukaisesti. Ammattitaitoisten ja monialaisten valmentajien lisäksi tarjolla on ollut rautaista projektinjohtajuutta, mikä on erittäin oleellista näin ison ja pitkäaikaisen kokonaisuuden hallinnoinnissa.
Olen tyytyväinen pitkään yhteistyöhömme Kaiun kanssa. Kokemustani ovat vahvistaneet asiantuntijoidemme näkyvyydestä kertoneet mittarit sekä valmennetuilta valmennusten jälkeen saatu palaute, joissa usein esiintyy kysymys siitä, milloin ja millä tavoin oman viestinnän kehittämistä voi seuraavaksi jatkaa. “
- Maria Arruda, Head of Thought Leadership