Entäpä jos viestinnän kohderyhmät voisivat sukeltaa toiseen maailmaan – siis aivan todellisen tuntuisesti? Niin kutsuttu laajennettu todellisuus tarjoaa monia kiinnostavia mahdollisuuksia esimerkiksi vasta suunnitteilla olevia asioiden havainnollistamiseen.
”Laajennetun todellisuuden avulla kuvaa, videota tai 3D-objekteja voidaan tuoda ikään kuin osaksi todellista maailmaa, esimerkiksi älypuhelimen tai VR-lasien kautta katseltavaksi. Laajennettu todellisuus jakautuu virtuaaliseen- ja lisättyyn todellisuuteen.
Virtuaalinen todellisuus luo täysin digitaalisen ympäristön, ja upottaa käyttäjän kokonaan virtuaalimaailmaan”, kertoo Timo Korkalainen, aihepiiriin erikoistuneen CTRL Realityn tuotepäällikkö.
”Lisätty todellisuus taas lisää todelliseen maailmaan digitaalisia elementtejä, joita voi katsoa esimerkiksi älypuhelimen avulla”, Korkalainen jatkaa.
Viestintätoimisto Kaiku on innostunut laajennetun ja lisätyn todellisuuden mahdollisuuksista viestinnässä ja siksi ottanut CTRL Realityn kumppanikseen. Sopivia käyttöesimerkkejä on lukematon määrä, kertoo Kasper Stenbäck, toinen Kaiun toimitusjohtajista.
“Kuva tai video jättää paljon vahvemman muistijäljen, kun sen voi kokea osana fyysistä ympäristöä. Laajennetun todellisuuden ratkaisut auttavat myös ymmärtämään sellaisia asioita, joita ei vielä ole olemassa: esimerkiksi raitiovaunuliikennettä kehittävä kaupunki voisi havainnollistaa uusia reittejä AR-toteutuksella. Tällöin kaupunkilaiset voivat paikan päällä katsoa, miltä raitiovaunu ja pysäkit näyttävät osana todellista ympäristöä”, Stenbäck havainnollistaa.
CTRL Reality tarjoaa yritysten käyttöön alustan, jolla yritysten ja organisaatioiden olemassa olevaa sisältöä voidaan tuoda osaksi yleisön fyysistä ympäristöä.
Turun yliopistosta alkunsa saaneen yrityksen toiminta nojaa vahvasti tieteellisesti todistettuihin metodeihin ja uusimpiin teknologisiin ratkaisuihin. Laajennetun todellisuuden sovelluksia tutkitaankin paljon muun muassa pedagogiikan ja markkinoinnin aloilla.
Oppimiseen liittyvissä tutkimuksissa AR- ja VR-teknologioiden on havaittu parantavan oppilaiden muistijälkeä ja muistin säilymistä. Esimerkiksi AR-kokemusten on myös tutkittu lisäävän merkittävästi yrityksen brändin muistamista ja positiivisia asenteita brändiä kohtaan.
CTRL Realityn kehittämän helppokäyttöisen selainpohjaisen editorin avulla XR-kokemus voidaan räätälöidä ja muokata asiakkaan käyttötarkoitukseen sopivaksi. Alustalla voidaan myös rakentaa aidon tuntuisia 3D-mallinnuksia, joiden vaikuttavuus pääsee oikeuksiinsa VR-lasien avulla.
”Kun materiaalit, eli esimerkiksi kuvat ja video ovat valmiina, voisi niiden tuomista laajennetun todellisuuden ympäristöön verrata PowerPoint-esityksen tekemiseen. Teknisiä asiantuntijoita ei pääsääntöisesti tarvita. Toteutus voi hyödyntää yrityksen olemassa olevia viestintämateriaaleja, kuten kuvaa ja videota, jotka lisätään alustalle sellaisenaan. Kuvaa ja videota voidaan tukea tekstillä, joka on yleensä jo valmiina olemassa yrityksen viestintämateriaaleissa. Mittavimmissa toteutuksissa voidaan myös rakentaa jykeviä ja näyttäviä virtuaalisia 3D-ympäristöjä, joissa käyttäjä voi vierailla VR-lasien kautta”, Korkalainen toteaa.
Yritykset ovat hyödyntäneet laajennettua todellisuutta etenkin brändi- ja markkinointityössä sekä valmennus- ja opetuskäytössä. Esimerkiksi huonekaluvalmistaja voi näyttää miltä tuotteet näyttävät asiakkaan omassa kodissa ennen tuotteen ostamista. Matkatoimiston asiakas voi vierailla matkakohteessa esimerkiksi kotisohvaltaan käsin virtuaalikypärän avulla.
”Kaiun asiakkaat ovat viestinnän edelläkävijöitä, ja etsimme yhdessä jatkuvasti uusia keinoja tehdä entistä vaikuttavampaa viestintää”, Stenbäck kertoo.
Kiinnostuitko? Kaiku ja CTRL Reality hakevat kumppaneita laajennetun todellisuuden projekteihin. Lisätietoja antavat / antaa:
Kasper Stenbäck, toimitusjohtaja, Kaiku
puh. 040 744 0101
kasper.stenback@kaiku.fi
Swan Song
CTRL Reality toteutti Helsingin Suvilahden kaasukelloon teoksen, jossa katsojat pääsivät seuraamaan AR-teknologialla luotua ilmaa halkovaa valonsädettä pitkin kulkevaa tanssijaa. Juha Rouhikosken teos oli osa Lux Helsinki 2023 -valofestivaaleja. Taideteoksen sisäänkäynnillä oli jokaisena festivaali-iltana parhaimmillaan jopa kahden tunnin jono, ja teos oli yksi Lux Helsingin vuoden 2023 suosituimmista nähtävyyksistä.
Katso teoksesta tehty esittelyvideo tästä!
Urheilumuseo GO
Urheilumuseolle toteutettu lisätyn todellisuuden mobiilisovellus vie museon vierailukokemuksen aivan uudelle tasolle. Sovelluksen sisällöt ovat täysin Urheilumuseon tuottamia ja tarjoavat ennennäkemättömän katsauksen urheilun historiaan green screen -videoiden, historiallisten kuvien ja tekstien muodossa. Sisänäyttelyn lisäksi AR-elämyksestä pystyi nauttimaan Olympiastadion läheisyydessä raikkaassa ulkoilmassa.
Katso teoksesta tehty esittelyvideo tästä!
Belimo
CTRL Reality toteutti lämmitys-, ilmanvaihto- ja ilmastointijärjestelmien ohjauslaitteita kehittävälle Belimolle VR-toteutuksen messukäyttöön. Immersiivisen Belimo Challengen tarkoitus on esitellä kuinka helppoa on löytää ja asentaa uusi aktuaattori olemassa olevaan lämmitysjärjestelmään Belimon Retrofit mobiilisovelluksen avulla.
Katso tästä millainen on virtuaalisen todellisuuden avulla toteutettu messutoteutus!
CTRL Realityn toteuttama Linnanpuisto 1827 -sisältö Turun museokeskukselle ja Historian ja tulevaisuuden museo -hankkeelle.