Selätä vaalistressi jo syksyllä ja hyödynnä viestinnän sekä markkinoinnin avopaikat

Kunta- ja aluevaalit eivät ole monella lomalta palaavalla ensimmäisenä mielen päällä, mutta vaalikevään tarjoamiin mahdollisuuksiin kannattaa suhtautua ennakkoluulottomasti. Vaikka vaalit ovat vakava asia, on massasta erottuminen ja luovuus silti sallittua – jopa suositeltavaa.

Kirjoittanut Simo Rissanen 13.08.2024

Taasko pitää kiinnostua politiikasta?

Viimeisen reilun vuoden aikana on käyty eduskuntavaalit, hallitusneuvottelut, presidentinvaalit, eurovaalit ja valmisteltu myös kehysriihessä iso joukko uudistuksia. Syksyllä voi vielä hengähtää, mutta alkuvuodesta ainakin politiikan penkkiurheilijat alkavat jo kovaa vauhtia spekuloida huhtikuussa pidettävillä kunta- ja aluevaaleilla.

Kuntapolitiikkaa ei voi parhaalla tahdollakaan sanoa kuninkuuslajiksi, ja pelkkä hyvinvointialue sanana herättää monessa negatiivisia tuntemuksia. Voi siis olla, etteivät kunta- ja aluevaalit ole monenkaan organisaation vuoden kohokohta tai suurin inspiraation lähde.

Väitän silti, että kunta- ja aluevaalit tarjoavat mahdollisuuksia melkeinpä jokaiselle organisaatiolle. Vaalit tarjoavat tilaisuuden pohtia omaa toimintaympäristöäsi, visioida uutta sekä saada omat viestisi esille suurellekin yleisölle.

Näillä vinkeillä voit valmistautua tulevaan kevääseen ilman vaaliahdistusta tai pakkopullan makua suussa.

Vaalit ovat paikka monenlaiselle viestinnälle

Vaalit tarkoittavat aina politiikan esiinnousua mediassa, kahvipöydissä ja sosiaalisessa mediassa. Vaikka valtuustojen arkea ei näytetä suorina tv-lähetyksinä, on pöydällä silti isoja asioita, joista tullaan keskustelemaan vaalien alla myös valtakunnallisesti.

Onko sinun organisaatiollasi osuvia näkemyksiä tai innovatiivisia ratkaisuja terveydenhuoltoon, asumiseen, liikkumiseen, kaavoitukseen tai työllisyyteen? Nyt on hyvä paikka puhua niistä ääneen ja osoittaa oma asiantuntemus! Oikein ajoitetulla ja ajatuksia herättävällä viestinnällä voit parhaimmillaan nostaa oman näkökulmasi tapetille suuremmankin yleisön tietoisuuteen.

Vaikka politiikka on usein vakavaa asiaa, voi poliittisia ilmiöitä hyödyntää myös pilke silmäkulmassa. Ikea huomioi presidentin eläköitymisen pyörykkätarjouksella Hesarin etusivulla, Urjalan Makeistukku puolestaan sai näkyvyyttä valtakunnallisessa mediassa lanseeraamalla makeissekoituksen vastaiskuna kehysriihen päätöksille.

Oli viestisi sitten vaikuttamista tai markkinointia, tarjoavat vaalit mahdollisuuksia jäädä mieleen!

Pieni on usein kaunista

Kuntavaalivaikuttamiseen et tarvitse välttämättä ylityötunteja nielevää kymmenkohtaista kuntavaaliohjelmaa, vaan yksi tai kaksi konkreettista tavoitetta riittää. Ilahduta toimittajia ja päättäjiä informaatiotulvan keskellä tiiviillä ja selkeillä viesteillä, jotka eivät vaadi tuntien perehtymistä.

On hyvä muistaa, että kunta- ja aluevaltuustojen paikat eivät ole vain politiikan ammattilaisille, vaan useimpia kunta- ja aluepäättäjiä sekä -ehdokkaita voit lähestyä rennosti matalalla kynnyksellä ilman turhaa jännittämistä.

Luovuus on aina muodissa

Onko tapana ollut painattaa laatikkokaupalla kuntavaalimateriaalia varaston tukkeeksi? Entä onko rehellisesti sanottuna yksikään vaalipaneeli päässyt ikimuistoisimmat hetket -listallesi? Vanha konsti ei ole aina paras, ja myös politiikassa on tilaa luovuudelle. Kutsu päättäjä kahvipöydän sijaan tutustumaan toimintaasi tai järjestä yllättävä tempaus median huomion kiinnittämiseksi. Kyseenalaista siis rohkeasti perinteet ja mieti, mikä olisi juuri teille sopiva tapa vaikuttaa asioihin!

Mitä jos aloittaisit tällä kertaa aiemmin?

Vaikka enemmistö äänestäjistä pohtii ehdokastaan vasta viimeisinä viikkoina ennen vaaleja, asetetaan agenda mediassa ja puolueissa jo aiemmin. Juttele ajoissa politiikan avainhenkilöiden kanssa ja pohjusta rauhassa omat viestisi, niin et joudu kiirehtimään, vaikka suunnitelmasi joutuisi yhdelle ylimääräiselle sisäiselle kommenttikierrokselle.

Jos suunnittelun aloittaminen tuntuu vaikealta, voit buukata maksuttoman sparrauspuhelun yhteiskunnallisen viestinnän konsultti Simo Rissaselta vaikkapa olevan lomakkeen kautta. Keskustelun jälkeen sinun on helpompi pohtia, löytyisikö vaaleista hyvä mahdollisuuksia viestintään tai vaikuttamiseen juuri sinun organisaatiollesi.

Kirjoittaja 

Kirjoittaja Simo Rissanen on Kaiun yhteiskunnallisen viestinnän konsultti. Simolla on hallussaan erityisesti poliittiset analyysit, kestävyysmurroksen ajankohtaiset tuulet sekä yhteiskunnallinen viestintä. Häneltä saat apua kattavasti yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen haasteisiin (ja mahdollisuuksiin!), oli tarpeesi sitten tiivis katsaus tai syvällisempi strateginen kehittäminen. Ota rohkeasti yhteys Simoon joko alla olevalla lomakkeella tai sähköpostitse simo.rissanen@kaiku.fi

 

 

Lue lisää aiheesta

13.09.2022

CSRD ja EU-taksonomia – ota haltuun vastuullisuusviestinnän uudet aakkoset!

Maailmassa on vielä paljon toivoa kriisien keskellä. Monet yritykset pyrkivätkin viemään toimintaansa kestävämpään ...

Lue lisää

21.11.2023

Ahdistavatko kestävyysraportoinnin tulevat vaatimukset? Gap-analyysi auttaa alkuun!

Monelle yritykselle sääntelymyrskyt tulevat eteen kuten muutkin myrskyt – yllättäen ja voimalla. EU:n ...

Lue lisää