TikTok on viimeisen kahden vuoden aikana kasvanut hurjaa vauhtia ja tämänhetkisten lukujen perusteella Suomessa on jo 1,3 miljoonaa palvelun käyttäjää. Nopeimmin kasvava sosiaalisen media kanava tavoittaa erityisesti alle 25-vuotiaat käyttäjät, mutta kasvu myös muissa käyttäjäryhmissä on huimaa. Eipä siis ole ihme, että TikTok on noussut keskusteluun myös brändien pohdinnoissa ja erityisesti nuorten tavoittamisen näkökulmasta.
Brändin näkökulmasta TikTok on osana jatkumoa, jota ovat luoneet muut somekanavat jo aiemmin. Kehitys on johtanut siihen, että kanavat ja niiden käyttäjät syövät sisältöä yhä kiihtyvämmässä tahdissa. Facebookiin riittää postaus pari kertaa viikossa ja Instagramissakin pärjää vähemmällä syötteellä – TikTok taas on sisältöjen puolesta kuin nälkäisen pedon kita, jota pitää ruokkia nopeasti ja jatkuvasti. Kokosin blogiin muutaman vinkin pohdittavaksi nimenomaan organisaation sosiaalisen median näkökulmasta.
TikTok perustuu puhtaasti videosisältöihin ja kuten monissa muissakin kanavissa, videoiden startit ovat erityisen tärkeitä. TikTokissa löysä sisältö ohitetaan saman tien ja aikaa huomion saamiseen on tasan kolme sekuntia. Sisältötulvasta erottuminen vaatii siis nopeutta ja huomion herättämistä sekunneissa. Kärjistettynä: jos videollasi on puhuva pää, varmista että puhujan suu on jo auki ennen videon starttaamista.
Tempo on todella tärkeä osa Tiktok-videota. Poista kaikki turhat elementit ja tee videosta vauhdikas, jotta katsojasi jaksavat katsoa videon loppuun asti.
Muista, että hyvä video herättää tunteita tai opettaa jotain. Tällaisia videoita jaetaan myös herkemmin ystäville ja muille kavereille. TikTok vaatii myös sisällöntuottajalta uudenlaista ajattelua: pelkkää mainossisältöä tässä kanavassa ei kannata ajaa.
TikTok on tällä hetkellä se sosiaalisen median kanava, jossa luodaan tulevaisuuden trendit niin musiikin, kauneuden kuin vaikkapa kulutustottumusten puolesta. Nerokkaimmat brändit osaavat hyödyntää TikTokin trendejä, kunhan vain muistavat, että trendien elinkaari tässä kanavassa on joskus äärimmäisen lyhyt.
Jos teet markkinointia ja viestintää nuorelle kohderyhmälle, suosittelen lämpimästi sisältöjen boomerprooffaamista eli ideoiden ja sisältöjen testaamista kohderyhmällä ennen niiden julkaisua. Mikään ei ole kiusallisempaa kuin jäädä housut kintuissa kiinni setäisän tai tätisen sisällön luomisesta kanavassa, jossa olisi tarkoitus olla kohderyhmän kannalta mahdollisimman uskottava.
TikTok on tämän hetken kiinnostavin kanava ja palvelun ympärillä leijuu paljon myös vähintäänkin harmaita pilviä, kuten vaikkapa musiikin tekijänoikeudet, tietoturva sekä erilaiset tavat tehdä ja tuottaa sisältöjä. Me Kaiulla tarjoamme aiheeseen liittyviä valmennuksia, joissa pureudutaan syvemmälle tämän kiehtovan ja ristiriistaisen palvelun maailmaan.
Kirjoittaja
Ville Kormilainen johtaa Kaiun valmennus, coaching ja palvelumuotoilu –liiketoimintaa. Villen erityisenä kiinnostuksen kohteena on sosiaalinen media sekä nuoret kuluttajat. Valmennusosaamista on kertynyt kymmenistä organisaatioista, joissa valmennusteemoina ovat somen lisäksi myös esimerkiksi mediaviestintä sekä asiantuntijan henkilöbrändi. Ville on kirjoittanut TikTokkaamisesta kirjan Tokkerin käsikirja yhdessä Jaakob Rissasen kanssa.