Tämä poikkeuksellinen maailman aika ja vaikeutuva talouden tila vaikuttavat suoraan siihen, miten yritykset ja organisaatiot viestivät tärkeiden sidosryhmien kanssa. Epävarmuus aiheuttaa uudenlaisia ilmiöitä.
Pelon hetkellä tyypillinen tapa vaikuttaa olevan yritys minimoida kaikki ylimääräinen ja ulkopuolinen hälinä sekä keskittyä olennaiseen: leikata viestintä- ja markkinointibudjetteja, lomauttaa ja irtisanoa ihmisiä, säätää rekrytointikieltoja sekä lisätä jäljellejäävien työmäärää – ja samalla tehdä kannattavaa bisnestä.
Toinen ilmiö on myös yleisen julkisen debatin deletointi mielen maisemasta. Lopettaa X-somekanavan seuranta sekä pitää muissa kanavissa sometaukoa. Tehdä uutis- ja ajankohtaisaiheiden seuraamislakko. Sopia uudesta viestinnän linjauksesta, jossa reagoidaan vain itseä koskeviin uutisiin ja ainoastaan äärimmäisessä hädässä. Ja ristiä kätensä, että myynti silti vetää.
Kahvipöytäkeskustelujen suosikkiteema on: Mikä tätä maailmaa vaivaa, loppuuko sota koskaan? Helpottaisipa jo. Tuskan määrä on valtava ja joka päivä pahempi.
Mieleen tulee väistämättä epämiellyttävä ajatus, että mitä, jos tämä on vain alkusoittoa jostain vieläkin kauheammasta? Mitä, jos tämä onkin uusi normaali? Mitä sitten tapahtuu?
Mikään merkki maailmassa ei kerro loistavan menneisyyden enää palaavan. Varaudutaan siis tähän ajatusskenaarioon ja opetellaan elämään uudessa maailmassa.
Viestinnän näkökulmasta ainakin kaksi asiaa on varmaa:
1. Tekoäly helpottaa ja muuttaa merkittävästi viestintää sekä vuorovaikutusta tästä hetkestä eteenpäin. Sen riskit on kuitenkin tiedostettava ja niihin varauduttava. Moni viestintärooli lakkaa olemasta ja uusia syntyy. Niihin tarvitaan muuntautumiskykyisiä osaajia.
Miten me Kaiussa voimme auttaa? Olemme etulinjassa ryhtyneet tutkimaan tekoälyn mahdollisuuksia asiakkaidemme viestinnässä. Pian julkaistavasta kehotemuotoiluoppaastamme opit lisää. Tilaa uutiskirjeemme, niin saat oppaan ja kutsun tekoälytapahtumiimme ensimmäisten joukossa.
2. Niukkuuden aikana organisaation työntekijöistä tulee brändilähettiläitä. Henkilökohtaisen vuorovaikutuksen merkitys kasvaa. Viestintäyksiköiden roolina on toimia tekoälyohjaajina ja työntekijöiden personal trainereinä.
Miten me Kaiussa voimme auttaa? Myllerrysten keskellä osaamis- ja henkilöstövajetta voi korvata ulkoa ostettavilla viestintäpalveluilla ja -valmennuksilla tai vaikkapa ulkoistetulla konsultilla. Näistä palveluista annamme mielellämme lisätietoja! Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!
Muutos on pelottavaa, ja silloin ihminen menee luonnostaan puolustusasemiin. Jos kykenee ottamaan vastoinkäymiset oppimisen mahdollisuutena, on elämä paljon helpompaa. Haasteet kuuluvat elämään − niitä ei pääse pakoon. Sen vuoksi oma asenne ratkaisee pärjäämisemme.
Resilienssi tarkoittaa psyykkistä palautumiskykyä, joustavuutta ja uudelleen orientoitumista, jotka auttavat ihmistä tai yhteisöä selviytymään vaikeista tai muuttuvista tilanteista.
Sitä voi vahvistaa esimerkiksi pyytämällä ja tarjoamalla apua, huolehtimalla arjen toimivuudesta, palautumisesta ja hyvinvoinnista, sekä suhtautumalla virheisiin ja muutoksiin oppimismahdollisuuksina.
Eiköhän aloiteta yhdessä jo tänään tämä resilienssin treenaaminen!
Kirjoittaja
Kaija Pohjala on rohkea johtaja, joka uskaltaa kyseenalaistaa asioita, eikä taivu suurienkaan haasteiden edessä. Runsaan 30 vuoden viestinnän ja liikkeenjohdon kokemuksellaan Kaija oli yksi ensimmäisistä naisista viestintätoimistoyrittäjänä, jonka toimisto jatkaa edelleen huipulla, nyt osana uutta Kaikua. Erityisenä intohimona Kaijalla on valmentava muutosjohtajuus sekä muutos- ja kriisiviestintä.
Haluatko tavata Kaijan ja sparrata organisaatiosi viestinnän johtamista poikkeuksellisina aikoina? Ota yhteys Kaijaan: kaija.pohjala@kaiku.fi.