Haastattelut ovat olennainen osa yritysten ja organisaatioiden viestintää. Epäonnistunut haastattelu on harvoin toimittajan vika, vaikka heitä usein syytetään haastattelun pilaamisesta.
Välillä esimerkiksi poliitikot vaalien alla kompastelevat omassa viestinnässään.
Äänestäjille saattoi aikanaan jäädä epäselväksi, millaista uudistusta esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuoltoon lopulta haluttiin, kun asiasisällön sijaan toisteltiin iskusanoja maakuntamalli, markkinamalli ja valinnanvapaus.
Kokoomus taas kaatui aikanaan suoraan naamalleen vanhustenhoidon hoitajamitoitusta koskeneessa kohussa. Ben Zyskowicz yritti ja epäonnistui tilanteen paikkaamisessa eduskunnan välikysymyskeskustelussa.
”Hoitoisuusperusteiden perusteella ja näiden perusteiden perusteella ne luokitukset… Onko tämä vaikea ymmärtää?” Zyskowicz selitti.
Oli se, ja kokoomuksen kannatus romahti seuraavassa mielipidekyselyssä. Toimittajaa ei tarvittu pilaamaan viestiä.
Haastatteluissa ja julkisissa puheissa epäonnistuu, kun viesti ei ole kirkas, eikä sitä ole harjoiteltu.
Oma viesti pitää muotoilla niin, että kaikki ymmärtävät sen. Äänestäjät esimerkiksi ovat sekalainen joukko, jolle asiat on hyvä esittää yksinkertaisesti, havainnollisesti ja käytännön esimerkeillä vahvistaen.
Näsäviisaat heitot eivät auta edes sosiaalisessa mediassa. SDP:n entisen puheenjohtajan Antti Rinteen vasen käsi Dimitri Qvintus kommentoi aikanaan Twitterissä hallituksen kaatumiseen johtaneita sote-selityksiä kirjoittamalla ”Höpö höpö ja löyhyn löyhyn”.
Näin onnistut haastatteluissa, julkisissa puheissa ja sosiaalisessa mediassa:
Tarvitsetko apua mediaesiintymisen treenaamiseen? Konkarivalmentajamme auttavat!
Jouko Marttila on toiminut vuodesta 1979 lähtien toimittajana ja kolumnistina eri medioissa kuten Savon Sanomissa, Helsingin Sanomissa, BBC:llä, Ylellä ja Arvopaperissa. Vuodesta 2009 lähtien hän on valmentanut eri organisaatioiden esimiehiä ja asiantuntijoita haastaviin media- ja vuorovaikutustilanteisiin sekä toiminut johdon strategisena neuvonantajana.