Blogi

Viisi vaikuttavan terveysviestinnän teesiä – ”Jokainen yritys on terveys- ja hyvinvointialalla”

Kirjoittanut Kaiku | 29.11.2022 6:47:42

Kansanvalistuksen aika on ohi! Ennen terveyden edistämistä leimasi esimerkiksi uhrautuminen ja nautinnosta luopuminen. Meitä valistivat yksittäiset uskotut koko kansan asiantuntijat. Terveyskäyttäytymiseen liittyvän viestinnän tyyli oli paitsi yleistävää, toteavaa tai komentavaa, mutta viestit olivat myös kohdistamattomia ja ylhäältä alaspäin annettuja.

Nyt terveysviestintää kuvaa viestien, kanavien ja viestijöiden tulva. Kohtaamme jatkuvalla syötöllä valtavan määrän terveyteen liittyvää informaatiota ja terveyden asiantuntijoita. Osa viesteistä ja viestien lähettäjistä koskettaa meitä, osa ei. Luotettavuuden arviointi jää meidän vastaanottajien harteille.

Jos haluat, että omaa kohderyhmääsi kiinnostaa juuri sinun viestisi, ota haltuun seuraavat terveysviestinnän teesit.


1. Kohderyhmä(n) täytyy tuntea

Terveyteen liittyy tuhansittain tunteita. Jos haluat luoda kiinnostavan terveysviestin, pyri aidosti ymmärtämään kohderyhmään kuuluvien maailmaa, tarpeita ja pyrkimyksiä.

Uhkakuvien jatkuva luominen ja negatiivisuuteen nojaavat viestit tekevät terveysviestinnästä raskasta, mutta on myös helppo haksahtaa olemaan väärällä tavalla positiivinen ja puhua siten ohi suunsa.

Terveys, ja etenkin sairaus, on henkilökohtainen kokemus. Vain sairastunut voi tietää, miltä sairaus tuntuu ja minkälaista on elää sairauden kanssa. Kohderyhmäymmärrys ja oikea äänensävy ovat avaimia kohderyhmiäsi puhuttelevaan terveysviestintään.


2. Fakta on vain osa viestiä

Terveysviestinnässä on oltava tarkkana ja faktojen pitää olla kohdillaan. Tieteellä on terveysviestinnässä tärkeä rooli, vaikka lopullisessa viestissä tiede saattaakin näkyä vain hienovaraisesti. Perusteet ja perustelut on kuitenkin oltava kunnossa.

Terveysviestinnässä tavoitteet liittyvät käytöksen muutokseen, ja pelkkä fakta harvemmin riittää motivaattoriksi. Siksi piinkovan faktan hallitseminen ei riitä. Taitoa on hallita kokonaisuus – terveysviestinnässä faktan kavereiksi on osattava yhdistää tunne, äänensävy, tyyli ja kanava.


3. Terveyspesu syö luotettavuutta

Viherpesun rinnalla on vuosia jyskyttänyt ilmiö ”terveyspesu”. Informaatiotulvassa käydään tiukkaa kilpailua siitä, kenen sanoma houkuttelee eniten, kuka luo kiinnostavinta mielikuvaa tai minkä tuotteen ja palvelun terveysvaikutukset ovat mullistavimmat. Tässä huutokilpailussa pusketaan helposti harmaalle alueelle ja sen yli.

Vastuullinen yritys on tarkka sanoistaan eikä luo harhaanjohtavia mielikuvia tai kiillota pintaa. Se sanoo suoraan ja myöntää myös puutteensa sekä mokansa avoimesti.

Terveysviestinnän kentällä luotettavuus on tärkeä valttikortti. Tämän karikon välttää valitsemalla kumppanin, jolla on viestintätaidon lisäksi substanssiosaamista ja ymmärrystä terveysviestinnän erityisvaatimuksista.


4. On aika rikkoa tabuja

Nyt jos koskaan on tabujen rikkomisen aika. Yhteiskunnassa ja vuorovaikutuksessa haetaan tasa-arvoa, inklusiivisuutta, inhimillisyyttä ja aitoutta. Ihmiset haluavat, että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä. Kiinnostavia esimerkkejä tästä ovat #metoo, naisurheilijoiden kuukautiset ja ulospäin näkyvien sairauksien normalisoiminen.

Tabujen rikkomisessakin kohderyhmäymmärrys on olennaisen tärkeää, ettei rohkeudesta tule itsetarkoitus.


5. Jokainen yritys on terveys- ja hyvinvointialalla

Terveys on paitsi henkilökohtaista, myös vahvasti yhteiskunnallista. Terveysviestintä ei ole irrallaan ympäristöstä – eikä ympäristö terveysviestinnästä. Terveys ja hyvinvointi ovat megatrendejä, jotka eivät näytä hiljenemisen merkkejä. Jokainen yritys on terveys- ja hyvinvointialalla – jos ei jo liiketoimintansa kautta niin vähintään huolehtimalla omasta henkilöstöstään.

Ihmiset odottavat yrityksiltä ja organisaatioilta yhä enemmän näkemystä ja konkreettisia keinoja siihen, miten ne voisivat auttaa ja tuupata elämään terveemmin. Siksi jokaisen yrityksen ja organisaation on syytä tehdä itsetutkiskelua, millä tavoin ne vaikuttavat ihmisten terveyteen.

Katso mitä teimme kampanjassa, joka nosti keskusteluun eturauhassyöpää sairastavat miehet: 12 miestä.

Terveysviestintä ei ole mitä tahansa viestintää. Meistä saat kumppanin, kun tarvitset Suomen parasta terveysviestinnän asiantuntijuutta.



Terve! Me olemme Kaiun terveysviestinnän tiimi
Terveysviestinnän tiimi pursuaa kokemusta ruoka-, lääke- ja hyvinvointialalta niin järjestö-, julkishallinto, - kuin yrityspuolelta. Loihdimme koskettavat kampanjat, tiivistämme monimutkaisimmat kokonaisuudet ymmärrettäviksi ja pohdimme asiakkaan kanssa strategisen suunnan. Vahvuutemme on yhdistelmä terveysalan substanssiosaamista ja taitavaa viestintää. Lisäksi meidän kanssamme on kiva tehdä töitä!