Avoimuusrekisteri aloitti vuoden 2024 alussa

Suomi sai oman avoimuusrekisterinsä, kun vaikuttamistoiminnan avoimuutta lisäävä laki astui voimaan ja verkkopalvelu avautui vuodenvaihteessa. Rekisterillä halutaan tehdä läpinäkyvämmäksi eduskuntaan ja ministeriöihin kohdistuvaa yhteydenpitoa, jonka tarkoituksena on vaikuttaa esimerkiksi lainsäädäntöön. 

Mistä on siis kyse? Kokosimme organisaationne tueksi tietoa avoimuusrekisteristä: 

Missä tapauksissa avoimuusrekisteriin tulee rekisteröityä? 

Avoimuusrekisteriin tulee rekisteröityä, jos yhteydet ministeriöihin ja eduskuntaan ylittävät pienimuotoisuuden eli viiden yhteydenottokerran rajan. Paljon on myös poikkeuksia, ja ne on hyvä tiedostaa, kun pohtii oman organisaation vaikuttamistoiminnan kokoa. Tähän ei lasketa esimerkiksi tavanomaista viranomaisasiointia, vaan ainoastaan vaikuttamismielessä tehdyt yhteydenotot. 

Miten alkuun avoimuusrekisteriin ilmoittamisessa? 

Jos vaikuttamistyötä tekee tai se on suunnitelmissa, näin alkuvaiheessa kannattaa ottaa rauhallisesti ja arvioida ensin oman vaikuttamistoiminnan koko. Jos pienimuotoisuuden raja ylittyy, tulee rekisteröityä ja sen jälkeen pistää tehdyt yhteydenotot muistiin odottamaan toimintailmoituksen tekoa. Avoimuusrekisteri ei kuitenkaan ole yksityiskohtainen tapaamispäiväkirja, eli tärkeintä ovat yhteydenpidon kohteet, lobbauksen aihe ja yhteydenpidon tavat. Avoimuusrekisterin velvoitteiden täyttäminen ei myöskään vaadi raskaita järjestelmiä, ennemminkin hyvää tiedonkulkua ja sovittuja prosesseja, jos organisaatiossa useampi taho tekee vaikuttamistoimintaa. 

Milloin avoimuusrekisteriin tulee rekisteröityä? Entä miten ja milloin vaikuttamistoiminnasta ilmoittaminen alkaa?  

Avoimuusrekisterin rekisteröitymisaika alkoi 1.1.2024 ja sille on varattu aikaa maaliskuun loppuun asti. Tämän jälkeen ensimmäinen toimintailmoitus huhti-kesäkuulta tehdään heinä-elokuun 2024 aikana. Järjestelmästä pyritään VTV:n mukaan tekemään mahdollisimman helppokäyttöinen, ja VTV:n suunnitelmissa on myös tarjota vaikuttamista tekeville tahoille Excel tai vastaava pohja, joka auttaa yhteydenpidon kirjaamisessa ja raportoinnissa. Yksi henkilö voi myös hallinnoida useamman organisaation ilmoituksia valtuutuksella. 

Huomionarvoista on, että rekisteröityneiden tahojen tulee myöhemmin vuonna 2026 ilmoittaa myös taloudelliset tiedot vaikuttamisestaan vuodelta 2025. Myös vaikuttajaviestinnän tukea tarjoavat toimistot, kuten Kaiku, tekevät oman ilmoituksensa avoimuusrekisteriin. 

Mistä tukea ja apua avoimuusrekisteriin liittyvissä asioissa? 

Autamme Kaiussa mielellämme, jos avoimuusrekisteri pohdituttaa! Voit olla matalalla kynnyksellä yhteydessä omaan Kaiku-yhteyshenkilöösi tai Kaiun toiseen toimitusjohtajaan Kasper Stenbäckiin, 040 744 0101  kasper.stenback@kaiku.fi

Lue lisää aiheesta

26.09.2023

Tekoälytyökaluja viestintään 2023

Päivitetty 22.9.2023

Lue lisää

26.06.2018

Vaikuttavan somepostauksen kaava

Millainen on toimiva somepäivitys? Mikä on sopiva määrä hashtageja? Onko kuva tarpeellinen? Miten pitkä linkki saa ...

Lue lisää

Jätä kommentti