Muista – numeroiden takana on ihminen

Maailman tunnetuimman talouslehden Forbesin kansikuvaan valitaan aina ihminen. Tiedän, koska olin muutama vuosi sitten käynnistämässä Forbesin suomenkielistä julkaisua. Vaikka numerot ovat tärkeitä, Forbes nostaa pääosaan ihmiset ja heidän tarinansa. Ihmistä kiinnostavat enemmän ihmiset, vähemmän numerot ja organisaatiot. Talousviestinnän ongelma on, että liian usein puhutaan pelkistä numeroista.

Kirjoittanut Jouko Marttila 16.03.2021

 

Tuloslaskelma ja tase kuuluvat talousviestinnän ytimeen, mutta tärkeämpää on ymmärtää, miten luvut syntyvät ja mitä niistä seuraa. Numeroiden vaikutus pitää kertoa heti otsikossa, ei tilinpäätöstiedotteen alaviitteessä.

Tilinpäätöstä ei ole ilman luottamusta yhteiseen järjestelmään – ja luottamus syntyy ihmisyydestä

Yrityksistä puhutaan kuin ihmisistä. Yhtiö X teki viime vuonna voittoa, yhtiö Y valahti tappiolle, yhtiö Z investoi. Todellisuudessa osakeyhtiö on mielikuvituksen tuotetta. Kirjailija Yuval Noah Harari kuvaa osakeyhtiöitä rakennelmaksi, joka muistuttaa uskontoa. Tilinpäätös näyttäytyy osana yhteistä ennalta sovittua rituaalia tilintarkastajineen ja yhtiökokouksineen.

Yhtiörakenteen pitäminen uskonnollisena kuvitelmana on hiukan kaukaa haettu, mutta voidaan sanoa, että yhtiöitä on olemassa, koska ihmiset ovat niin sopineet. Samalla on luotu yhteiset pelisäännöt, joita noudatetaan. Rakennelma toimii, jos kaikki luottavat siihen. Se mahdollistaa riskin ottamisen, voittojen jakamisen ja tappioiden kirjaamisen. Mutta sopimuksen takana päätöksiä tekee ja seurauksista vastaa ihminen.

Sama pätee rahan arvoon. Rahaa ei olisi ilman ihmisiä, heidän mielikuvitustaan ja luottamustaan. Bitcoin kertoo kuinka luottamus nostaa ja laskee sopimuksen arvoa. Samalla tavalla euron tai dollarin arvo voi romahtaa, jos luottamus katoaa.

”Päätösten takana ei ole yritys vaan ihmiset. Astukaa rohkeasti esiin.”

Tilinpäätös on tapa ansaita luottamusta. Mitä avoimemmin ja seikkaperäisemmin numerot avataan, sitä enemmän yhtiöön luotetaan. Tässä viestinnän merkitys korostuu. Luottamus ei katoa siksi, että yrityksen johto on rehellinen, vaan siksi, että se on tehnyt virheitä tai peittelee virheitään.

Myös talousviestinnässä tarinoiden voima on ihmeellinen

Yritys pistetään usein vastuuseen asioista, joista se ei voi vastata. Vai voisiko mielikuvituksen tuottama sopimusrakennelma vastata jostain? Päätösten takana ei ole yritys vaan toimitusjohtaja, liiketoimintajohtaja, johtoryhmän jäsenet, hallituksen jäsenet ja monet muut. Astukaa rohkeasti esiin.

Tilinpäätöstiedotteissa toimitusjohtajat kertovat, kuinka koronavuodesta selvittiin kohtuullisesti, eikä tulevaisuudesta osaa oikein sanoa. Kiinnostavampaa olisi kuulla, mikä liiketoiminnassa on muuttunut, kuka tai ketkä ovat onnistuneet hyvin, miten johtaminen ja vuorovaikutus henkilöstön kanssa on kehittynyt etätyöaikana, ja miten asiakkaat ovat muuttaneet käyttäytymistään. Toimitusjohtaja saisi tuoda ihmisen esiin itsestään ja muista.

Pelkään, että Teams-maailma tekee meistä entistä enemmän robotteja ja numeroniiloja, kun aito kohtaaminen ja vuorovaikutus vähenevät. Siksi on entistä tärkeämpää nostaa ihmiset esiin numeroiden takaa. Kertoa heidän tarinansa, olivatpa he työntekijöitä, asiakkaita, kumppaneita, kilpailijoita, viranomaisia tai mitä tahansa.

Ja kaikki tämä pitää tehdä raadollisen rehellisesti. Se lisää luottamusta ja pitää sopimusrakennelman pystyssä. Tarinoiden voima on ihmeellinen.

Teksti perustuu Viesti ry:n Viestinnän johtamisen valmennusohjelmaan, jossa kirjoittaja on kouluttajana.

 

Tutustu valmennuksiimme

Kirjoittaja

Jouko Marttila on Kaiun perustajaosakas sekä kokenut talousviestijä ja luotettu johdon sparraaja.

 

 

Lue lisää aiheesta

14.09.2023

Resilienssi − yritysten viestinnän uusi normaali

Lue lisää

28.03.2023

Kuinka tavoittaa nuoret kohderyhmät? Viisi neuvoa yrityksille

Somealustojen, työelämän murroksen, vastuullisuusteemojen ja -kriisien cocktailissa kasvanut sukupolvi on siirtymässä ...

Lue lisää