Somen kanavastrategiat veitsenterällä – 7 kanavaa ja 7 vinkkiä

On vuosi 2025. X on hylätty, Threads ei ole täyttänyt odotuksia ja BlueSkyllä kestää käynnistyä. Isot teknologiayhtiöt jyräävät, ja viestinnän tekijät yrittävät pysyä perässä. Miltä somessa näyttää juuri nyt? Mitä neuvoja somevalmentajamme Elias Reinikainen antaa viestinnän ammattilaisille?


Monet viestinnän ammattilaiset joutuivat tiukan paikan eteen ja johdattivat organisaationsa pois X:stä. Ensimmäiset sen arvaamattomuuden vuoksi ja loput perässä mahdollisen brändihaitan takia.

Samalla tiedämme, että X:n hylkääminen oli lähinnä kissan hännän nostamista, sillä tekeväthän muut somekanavat lähes samaa (vrt. Meta ja TikTok). Kanavaa, joka olisi yhtä aikaa luotettava ja oikeat kohderyhmät tavoittava, on yhä haastavampi löytää muuttuvassa somekanavien paletissa. Mutta johonkin on tyydyttävä.

Paikoitellen viestijänä tuntuu, kuin somealustojen imperiumi olisi ottanut vallan työstämme. Ei ole selvää, kehen taustalla olevista pääpahiksista voisi osoittaa syyttävällä sormella. On kuitenkin lohduttavaa muistaa, että viestinnän tekijöiden on aina mahdollista olla osa kapinallisia. Voimme vielä yrittää pitää yhteyden ihmisten välillä. Säilyttää maagisen voiman (eng. The Force), joka pitää meidät kasassa. Puhun vuorovaikutuksesta.

Miten se kussakin kanavassa sitten toteutuu? Käydään läpi, mitä on eri kanavissa pinnalla juuri nyt. Samalla saat jokaisesta kanavasta yhden terävääkin terävämmän huomion ja jotain tarkkailtavaa.

1. LinkedIn – B2B:n turvasatama, mutta ei immuuni muutoksille

Pinnalla: Linkkarissa kannattaa panostaa henkilöityneeseen asiantuntijuuteen ja avata aina mahdollisuus keskustelulle. Voit tuoda omia työntekijöitäsi omilla äänillään esiin esimerkiksi blogien, lyhytvideoiden ja Thought Leadership -mainosten muodossa. Ihmiset, aidot tarinat ja kannanotot kiinnostavat edelleen! Kun haluat herättää kiinnostusta, vältä siis geneerisiä brändipäivityksiä. Valjasta omat työntekijäsi brändilähettiläiksi.

Huomio: Microsoftin omistama alusta on toistaiseksi pysynyt poliittisesti neutraalina, mutta tekoälypohjainen sisällönsuodatus lisääntyy jatkuvasti.

Tarkkaile: Vaikka LinkedIn vaikuttaa turvalliselta, Microsoft on ollut nopea taipumaan poliittisiin paineisiin, erityisesti tekoälyn sääntelyssä. Tekoälyllä on yhä suurempi rooli siinä, mitä käyttäjät näkevät – ja mitä eivät. Muutoksia voi siis tulla yhtä yllättävästi kuin muillakin kanavilla.

2. Instagram – visuaalinen voima elää Metan varjossa

Pinnalla: Voit edelleen hyödyntää kevyempiä Reels-videoita ja vaikuttajayhteistyötä. Näillä saadaan aikaiseksi vuorovaikutusta alustalla. Instagramissa menestyminen vaatii kuitenkin tällä hetkellä yrityksiltä vahvan brändipersoonan, jotta siitä kiinnostuttaisiin. Tarinankerronta ja huumori voivat keinoina vahvistaa menestystä alustalla. On hyvä pysähtyä pohtimaan usein omakohtaisesti: ”Millaisia yrityksiä sinä vielä jaksat seurata?” Minä ainakin huomaan, että niiden täytyy olla muista poikkeavia!

Huomio: Algoritmit suosivat viihteellistä ja kevyttä sisältöä – liian syvällinen sanoma jää helposti jalkoihin. Huomioi myös muuttuvat kuvakoot: nykyään suositaan portrait-mallia (1080x1350), mikä toki soveltuu myös moneen muuhun alustaan samanaikaisesti.

Tarkkaile: Zuckerbergin Meta on yhä tiukemmin Trumpin linjojen armoilla. Faktantarkistus on vaihtunut algoritmiseen ohjailuun, ja mainostulojen turvaaminen ajaa rehdin vuorovaikutuksen ohi. Instagram ei enää yhdistä ihmisiä – se ohjaa heitä kohti tekoälyn luomaa helppoa sisältöä.

3. Threads – uusi tulokas, vanhat ongelmat

Pinnalla: Moni lähti kokeilemaan Threadsia kevyesti, mutta nyt tuntuu, että pelkkä kevyt testaus ei anna luultavasti juuri mitään. Yritykset ovat alkaneet saamaan alustalla jalansijaa (esim. Disney 25M seuraajaa ja Nike 18M seuraajaa), mutta tämä vaatii usein taustalle erityisen vahvan brändin ja erittäin paljon työtä. Moni menestyneimmistä brändeistä julkaisee alustalla jopa kymmenen kertaa päivässä! Vähempikin riittää, mutta suositus olisi vähintään kerran päivässä. Nopeimmat voivatkin päätellä, että alusta vaatii vahvan ajankohtaisen aspektin julkaisuihin. Vähän niin kuin Twitter ”kulta-aikoinaan”.

Huomio: Threads on nyt osa Metan mainosverkostoa – eli samat eettiset kysymykset pätevät tähänkin alustaan. Algoritmi palvelee tällä hetkellä aktiivisuutta ja ajankohtaisuutta. Resursseja siis vaaditaan, jotta voi menestyä!

Tarkkaile: Threads lupasi keskustelun renessanssia, mutta päätyi nopeasti osaksi Metan kaupallista koneistoa. Zuckerbergin linja on selvä: vähemmän vuorovaikutusta, enemmän dataa ja tekoälyä.

4. TikTok – luovuuden keidas vai geopoliittinen riski?

Pinnalla: TikTokissa pinnalla on paljon uutta: AR-filtterit voivat näyttää, miltä joku tuote näyttäisi juuri sinun ylläsi. Tämä tukee uusia reaaliaikaisia shoppailumahdollisuuksia brändien järjestämissä live-lähetyksissä. Tuotteistus siis jatkuu! Myös uudenlainen aktivointi, User Generated Content eli UGC, on yleistynyt. Brändit siis rohkaisevat käyttäjiään tekemään sisältöä tuotteistaan, ja yllättävän mielellään sitä tehdään. Ja kyllä – tarinankerronta on edelleen visuaalista, mutta enää videoiden ei tarvitse olla vain nopeita ja lyhyitä.

Huomio: Euroopassa epäluulot Kiinaa kohtaan kasvavat – erityisesti datan ja vaikuttamisen näkökulmasta. Lisäksi tekoälyn tuottama sisältö sopii alustalle, eikä sitä juurikaan vierasteta.

Tarkkaile: Vaikka Trump keskeyttikin (ainakin toistaiseksi) TikTokin kiellon, Euroopassa pelko Kiinan vaikutusvallasta on todellinen. Suomalaisten pelot ja jonkinlainen kaksinaismoralismi nosti taas päätään mediassa, kun TikTokin datakeskus herätti valtavaa närää. Samaan aikaan Google otettiin avosylin vastaan.

5. Facebook – vanha jätti, uusi rooli

Pinnalla: Uskomatonta, mutta totta: tuntuu, että monet yritykset alkavat luovuttamaan Facebookissa! Hyödyt tuntuvat paikoitellen melko pieniltä. On kuitenkin tärkeä muistaa, että jos vanhemmat ikäryhmät halutaan tavoittaa somessa, tässä kanavassa se on todennäköistä. Yhteisöt ovat edelleen erityisen vahvoja Facebookissa. Brändit voivatkin rakentaa omistettuja yhteisöjä, jossa voidaan jakaa eksklusiivista sisältöä faneille. Tällaiset ryhmät rakentavat parhaimmillaan luottamusta ja sitoutumista täysin ilman maksettua mainontaa!

Huomio: Facebook toimii siis edelleen tehokkaana ryhmä- ja tapahtumaviestinnän alustana, mutta tavanomaisen postailun orgaaninen näkyvyys on ollut heikko jo pitkän aikaa. Tähän Facebookin algoritmi ja käyttäjien tyyli ei enää taivu! Tuntuu, että Metan omistama Facebook ei enää edes pyri vuorovaikutukseen – se ohjaa käyttäjiä tekoälyn luo. Algoritmi hyödyntää jo kehittynyttä koneoppimista arvioidakseen käyttäjiä datan pohjalta, minkä perusteella se järjestää sisällön syötteessä. Nykyään sisällöstä jopa puolet voivat tulla täysin tuntemattomilta ”suositelluilta” tileiltä, eikä niiltä, joita käyttäjä seuraa.

Tarkkaile: Metan ja Zuckerbergin vahvistunut tuki Trumpille näkyi myös sisällön rajoituksissa vaalien alla: kohun aiheuttanut ”moka”, jossa sanaa demokraatti ei voinut hakea, tuskin oli vahinko. Vastaavanlaista sensuuria tulee vastaan varmasti jatkossakin tahattomasti tai tahallaan!

6. BlueSky – toivoa avoimemmasta somesta

Pinnalla: Seuraa kehitystä ja varaa tilaa kokeilulle.  Kiinnostus monella on jo olemassa, ja voisin sanoa ulkomaan kielellä: ”The floor is yours!” Voi kutenkin edelleen olla, että alusta jää enemmän parempia aikoja haikailevien idealistien toiveajatteluksi.

Huomio: Hajautettu rakenne on itsessään mielenkiintoinen toteutus ja voi tulevaisuudessa tarjota vaihtoehdon kaupallisille jättiläisille. Itse annan sen kehittymiselle mielelläni ääneni!

Tarkkaile: Seuraa, mitä tapahtuu! Valtaavatko toimittajat lähitulevaisuudessa alustan? Siirtyvätkö isoimmat lehdet tuottamaan päivittäisiä nostoja kuten Twitterissä aikoinaan? Kuka pystyy tekemään rahaa idealistisella alustalla? Kuka tietää!

7. YouTube – pitkä muoto, pitkä vaikutus

Pinnalla: Panosta laatuun ja hakukoneoptimointiin, niin saat pysyviä pitkäkestoisia tuloksia! Toki uskomattoman ”kekseliäänä uutuutena” ovat shorts-videot, joilla voit kasvattaa tunnettuutta nopeasti. On kuitenkin hauska edelleen huomata, että YouTube vie lopulta paljon enemmän formaattinsa puolesta katsojia lineaariselta TV:ltä kuin miltään muulta. Uusia ja entistä isompia ohjelmasarjoja keksitään edelleen! Eli jos olet aina haaveilut omasta TV-tuotannosta, kyllä ne täällä voi edelleen toteuttaa.

Huomio: YouTube siis oikeasti toimii edelleen vahvasti koulutuksellisessa ja syväluotaavassa sisällössä. Ja kyllä, videot oikeasti katsotaan loppuun. Katselutottumukset ovat täällä hyvin iskostuneita.

Tarkkaile: Hetki sitten huomattiin, että Googlekin taipui nopeasti Trumpin vaatimuksiin – esimerkiksi naistenpäivä ja Pride poistettiin kalenterista Amerikan ”woke-sanaston siivoustalkoissa”. Tämä kertoo tarinaa siitä, kuinka nopeasti poliittinen paine voi vaikuttaa myös viestintäalustoihin.

Kaikissa ei tarvitse olla mukana – mutta oikeissa kyllä

Nyt voi olla oikea hetki pysähtyä kysymään: tuottavatko nykyiset somekanavanne oikeasti arvoa ja auttavatko ne teitä saavuttamaan organisaation strategiset tavoitteet?

Sosiaalisen median kenttä on taas kerran muutoksessa, eikä enää riitä “olla vain jossain”. Eikä varsinkaan “olla vaan jossain” puhtaasta tottumuksesta.

On tärkeämpää kuin koskaan olla oikeassa paikassa ja oikealla tavalla. Se, millä kanavilla päätätte edustaa itseänne, muovaa myös tulevaisuutemme viestinnän kenttää. Valitse siis galaktiset taistelusi ja oikeat välineet tarkoin!

Kaipaatko sparrailua tulevaan?

Ei hätää! Kaiun asiantuntijat auttavat tunnistamaan, mitkä kanavat tukevat liiketoimintanne tavoitteita. Autamme rakentamaan somestrategian, joka kestää niin poliittiset myllerrykset kuin teknologioidenkin nopeat muutokset.

Tuemme teitä matkalla:
1.    Tunnistetaan yhdessä, millä alustoilla juuri teidän täytyy olla läsnä.
2.    Benchmarkataan ja selvitetään parhaimmat keinot.
3.    Luodaan kestävä somestrategia, joka ei ylenkatso alan muutosherkkyyttä.

 

Elias Reinikainen on Kaiun luovien sisältöjen suunnittelija ja sosiaalisen median nikkari. 

 

Kaipaatko opasta somen saloihin? Ota meihin yhteyttä!

 

Lue lisää aiheesta

22.11.2022

Miten vakuutat yleisösi kolmessa sekunnissa? Somen kuumin kanava TikTok haastaa sisällöntuottajat

TikTok on viimeisen kahden vuoden aikana kasvanut hurjaa vauhtia ja tämänhetkisten lukujen perusteella Suomessa on jo ...

Lue lisää

18.12.2023

Uusi somekanava Threads saapui Suomeen – neljä nostoa kanavasta

Elon Muskin pyörittämä Twitter muutti nimensä X:ksi viime kesänä, mikä oli alkusoittoa moderoinnin vähentymiseen sekä ...

Lue lisää