Elon Muskin pyörittämä Twitter muutti nimensä X:ksi viime kesänä, mikä oli alkusoittoa moderoinnin vähentymiseen sekä kanavan ennakoimattomuuteen. Muutokset ovat ajaneet monet organisaatiot, mainostajat ja käyttäjät pois kanavalta tai vähintäänkin muuttaneet käyttäjien asenteita ”äksää” kohtaan.
Organisaatiotason ja yhteiskunnallisen keskustelun kotina tunnetun Twitterin syöksykierre jätti monien mielestä aukon sosiaalisen median kanavapalettiin. Etenkin yhteiskunnalliset toimijat kuten poliitikot, viranomaiset sekä median edustajat pohtivat, missä keskustella jatkossa.
Kun yksi kanava syntyy tai kuolee, muut täyttävät aukon nopeasti
Facebookin, Instagramin ja WhatsAppin omistaja Meta on tunnettu nopeista käänteistään. Kun TikTok räjähti maailmanlaajuiseen suosioon, Meta loi silmänkäänteessä omat lyhytvideo-ominaisuutensa Instagramiin eli Instagram Reelsin. Elon Muskin ostettua Twitterin Meta otti kaiken irti huolta aiheuttavista muutoksista ja loi Twitterin toimintalogiikkaa mukailevan Threads-keskustelukanavan.
Tekstipohjaiseen viestintään perustuva Threads julkaistiin maailmanlaajuisesti heinäkuussa 2023, mutta saapui Eurooppaan vasta torstaina 14. joulukuuta.
Meta otti myös terävästi kiinni X:n yhdestä suurimmista ongelmista eli sisältöjen tarkistuksen hallitsemattomuudesta. X:n etusivulla on ollut nähtävissä viime aikoina entistä arveluttavampaa sisältöä, vaikka yhtiön mukaan käytössä on edelleen yhteisön voimaan nojaava faktantarkistus. Threads on nostanut esiin käyttämänsä faktantarkistusjärjestelmän ja sen kehittämisen tärkeänä osana uutta alustaa. Arvioiden mukaan vuoden 2024 alussa kolmanteen osapuoleen perustuvan faktantarkistuksen pitäisi olla täydessä toiminnassa.
Se, mille tasolle Threads kehittyy ensimmäisen puolen vuoden aikana, on jännittävä kysymys, jota seuraamme kiinnostuneena. Tuleeko kanavasta yhteiskunnallisen keskustelun mahdollistava avoin keskustelualusta, uusi entistä inhimillisempi sosiaalinen media vai jääkö se jo olemassa olevien somekanavien jalkoihin – vai jotain aivan muuta?
Uuden kanavan moni ominaispiirre ainakin enteilee tällä hetkellä sitä, että Threadsilla on mahdollisuus kehittyä kuplia rikkovaksi kanavaksi – päinvastoin kuin edeltäjänsä.
Yksi ratkaiseva tekijä sovelluksen suosiossa on taatusti se, milloin ja miten Threads integroidaan mainostajien käyttämiin julkaisualustoihin, kuten HubSpotiin, Business Manageriin ja Sprout Socialiin. Vielä ei ole tarkkaa tietoa siitä, milloin Meta päättää kaupallistaa alustan.
Sitä ennen voit kuitenkin tutustua Threadsiin ja napata tästä ensimmäiset vinkit talteen.
Neljä nostoa Threadsista
1. Organisaatiot ja henkilöt löysivät Threadsin nopeasti Suomessa
Threadsiin kirjaudutaan Instagramista, mutta sitä voi selata ilman reagoimismahdollisuuksia myös ilman profiilia. Suomessa Threadsiin ilmestyivät alle vuorokaudessa julkaisusta muun muassa Verohallinto, OP, HSL ja S-ryhmä. Loppuviikon ja viikonlopun aikana kanavalla nähtiin liittyjäryntäys, kun poliitikot, asiantuntijat, tutkijat, somevaikuttajat ja lukuisat organisaatiot julistivat ”ekaa postaustaan” kanavalla.
Kun Threads julkaistiin aluksi Euroopan ulkopuolella heinäkuussa 2023, ennustettiin, että mainostajat siirtyisivät kanavalle. Alkuhuuman jälkeen viestintäpalvelun käyttäjämäärissä nähtiin kuitenkin suurta laskua. Onkin mielenkiintoista seurata, miten suomalaiset ottavat kanavan omakseen: sammuuko liekki alkuhuuman jälkeen vai syntyykö kanavasta seuraava keskeinen markkinointi- ja viestintäalusta organisaatioille sekä yksityishenkilöille.
2. Leikkisä äänensävy – pysyvää vai hetkellistä?
Suomessa moni poistui “äksästä” sen kielteisen ja hallitsemattoman keskustelukulttuurin takia. X:n haastajakanavan on odotettu tuovan tilaa rakentavalle ja trollittomalle keskustelulle. Merkillepantavaa on, että monien suomalaisten organisaatioiden äänensävy Threadsissa on kanavan alkumetreillä ollut tavallista rennompaa ja leikkisämpää. Nähtäväksi jää myös se, onko leikkisyys kanavalla pysyvää vai vain alun uteliaisuuden tuomaa huumaa, kuten tyypillisesti uusilla somekanavilla on nähty.
3. Threadsissa voi julkaista ääniviestejä
Threadsin poikkeuksellisimpiin ominaispiirteisiin kuuluu mahdollisuus lähettää ääniviestejä. Ääniviestit ovat tulleet aiemmin tutuiksi myös Instagramin yksityisviesteissä ja lähetyskanavilla. Threadsissa oman postaustekstin voi sanella puhelimen mikrofonilla, jolloin on mahdollista yhdistää ääniviesti ja saneltu kirjoitettu viesti. Ääniviestit voivat siis parhaimmillaan lisätä viestinnän saavutettavuutta.
Ensimmäisinä päivinä ääniviestejä ovat lähettäneet vasta satunnaiset yksityishenkilöt. Koska äänisisällöt ja autenttiset sisällöt ovat edelleen nousussa sosiaalisessa mediassa, on mielenkiintoista seurata, miten organisaatiot ja yksilöt ottavat tämän ominaisuuden käyttöön kanavalla – vai ottavatko ollenkaan.
4. Rajatusti hashtageja
Threads pyrkii välttämään kuplautumista siten, että kanavalla voi käyttää vain yhtä hashtagia per postaus. Yhden aihetunnisteen alle kerääntyy siis kaikki sanan alle merkattu keskustelu aiheesta.
Yhden aihetunnisteen toimintalogiikan takana on ajatus siitä, että kunkin käyttäjän etusivua eivät määrittäisi niin vahvasti omat verkostot, vaan nimenomaan keskustelujen aihepiirit. Tämä poikkeaa esimerkiksi Facebookista tai Instagramista, missä seuratut ihmiset määrittelevät pitkälti käyttäjälle näytettävät sisällöt. Se, toimiiko yhden aihetunnisteen ominaisuus käytännössä vai alkaako se turhauttamaan käyttäjiä on yksi auki olevista kysymyksistä.
Kaiku seuraa Threadsin kehitystä
Nähtäväksi jää myös se, minkälaisia kulttuureita ja kuplia kanavalle syntyy. Tällä hetkellä tunnelma on kokeileva ja odottava: yksittäisiä poliittisia kannanottoja, kevyitä orgaanisia mainoksia ja organisaatioiden ja yksityishenkilöiden ensimmäisiä kokeilupostauksia. Kanavalle on liittynyt myös paljon sosiaalisen median vaikuttajia ja julkisuuden henkilöitä, jotka tuovat alustalle myös rennompaa ja huumoripitoista sisältöä.
Threadsin myötä organisaatiot pääsevät pohtimaan taas kerran, millä kanavilla on strategisesti järkevää viestiä ja miten eri kanavilla kannattaa esiintyä.
Seuraa Kaikua Threadsissa niin pidämme sinut ajan tasalla kanavasta ja sen vaikutuksista!
Kaipaatteko apua some- ja kanavastrategian päivittämiseen tai haluatteko vahvistaa someosaamistanne Kaiun taitavien valmentajien opastuksella? Kutsu Kaiku apuun!