”Tekoälyä käytetään paljon siihen, missä se on vielä aika huono: tekstisisältöjen generointiin”, sanoi tekoälytutkija Hannu Toivonen HS Vision tekoälykeskustelussa vuonna 2023.
Tämä sitaatti tulee aina mieleeni, kun törmään verkossa generatiivisella tekoälyllä luotuun tekstihöttöön. Tekoäly on näppärä tekstiapuri, mutta nopealla napinpainalluksella harvoin syntyy erityisen kiinnostavaa tai tunteita herättävää viestintää.
Vaikuttava viestintä edellyttää aina ihmisten tarpeiden ymmärtämistä ja ajatustyötä, ja tekoäly ei toistaiseksi osaa ajatella puolestamme. Roolit kannattaa siis jakaa fiksusti!
Kuinka ihmisen ja tekoälyn parhaat puolet kannattaa käytännössä yhdistää? Kaivetaan hihasta lähtökohdaksi vanhat kunnon kirjoittajan ässäkortit: suunnittelu, selkeys ja sävy. Ne pitävät edelleen pintansa, mutta generatiivinen tekoäly auttaa saamaan niistä entistäkin enemmän irti.
Tässä hyväksi havaittuja vinkkejä ihmisen ja tekoälyn yhteispeliin:
Ihminen: suunnittele teksti huolella
”Kirkas ajatus, selkeä teksti”, sanotaan. Kirjoititpa mitä tahansa – intraviestiä, myyntimeiliä tai somepostausta – tavoitetta kannattaa pureskella kunnolla. Koska me ihmiset tuppaamme olemaan tietomme kiroamia, saatamme olettaa, että lukijaamme kiinnostavat samat asiat kuin meitä itseämme.
Kysy itseltäsi aina:
Näissä lukijan tarpeet ja tekstin tavoitteet kirkastavissa klassikkokysymyksissä ei sinänsä ole mitään ihmeellistä. Hyötyä kysymyksistä on kuitenkin vasta silloin, kun kunnolla pysähdyt ajattelemaan niitä.
Tekoäly: tarjoaa sparrausta suunnitteluun, helpotusta tyhjän ruudun kammoon
Kerro tekoälylle tekstisi tavoitteista listaamalla vastaukset kysymyksiin. Pyydä sitä sitten esittämään lisää kysymyksiä, joiden avulla voit hioa suunnitelmaasi. Voit myös kehottaa sitä omaksumaan kohderyhmän roolin ja kommentoimaan suunnitelmaasi lukijan näkökulmasta.
Jos ajatuksesi ovat levällään etkä meinaa päästä aiheen rajaamisessa alkuun, käytä tekoälyä haastattelijana. Pyydä sitä simuloimaan kohdeyleisöä ja haastattelemaan sinua aiheesta, kysymys kerrallaan. Ainakin itselläni on selkeästi matalampi kynnys kirjoittaa nopeita chatvastauksia tajunnanvirtana kuin yrittää muotoilla ajatuksia tyhjälle ruudulle.
Kun tuntuu, että olet vastaillut tarpeeksi, pyydä tekoälyä kasaamaan vastauksesi yhteen. Yleensä koonnista erottuu jokin konkreettinen ideanpoikanen, josta pääset liikkeelle.
Muista kuitenkin, ettei tekoäly korvaa aitoa kohderyhmäymmärrystä, sillä sen vastaukset perustuvat tietoon, jolla kielimalli on koulutettu. Haasta siis vastauksia ja mieti, mitä tiedät lukijoista ja heidän tarpeistaan. Jos mahdollista, hyödynnä olemassa olevaa asiakasymmärrystä (esim. persoonatyökaluja).
Ihminen: hallitse selkeän tekstin kulmakivet
Selkeä teksti lähtee asenteesta: siitä, että välität lukijastasi ja haluaa ottaa hänen tarpeensa huomioon. Vaikka tekoälystä on apua tekstin editoinnissa, jokaisen kirjoittajan kannattaa ymmärtää, millaisista asioista selkeä teksti koostuu.
Ajattelen, että selkeä teksti on kuin pöytä, joka tarvitsee neljä tukijalkaa:
Tekoäly: tuo täsmäapua tekstin editointiin ja selkeyden hiontaan
Voit pyytää tekoälyltä ideoita kaikkiin yllä mainittuihin näkökulmiin. Kehota sitä arvioimaan sisällön selkeyttä, rakennetta, ulkoasua tai kieltä.
Olen huomannut, että eniten hyötyä tekoälystä on silloin, kun pyydän siltä täsmäapua jonkin tekstin kohdan tai ongelman hiontaan. Esimerkiksi:
Joskus saattaa olla suuri kiusaus heittää tekoälylle kokonainen teksti ja pyytää tekemään siitä kerralla selkeämpää. Varoituksen sana! Tällä tavalla laatu ei suinkaan aina parane, ainakaan suomenkielisessä tekstissä. Sekaan saattaa sujahtaa yllättäen lisää kapulakieltä tai tekoälymäinen sävy.
Pidä siis ohjat itselläsi myös tekstin editointivaiheessa. Aina myös hyvä idea luetuttaa teksti toisella ihmisellä, kohderyhmän edustajalla tai vaikkapa kollegalla.
Ihminen: oivalla sävyn merkitys ja ymmärrä, mistä asioista sävy tekstissä syntyy
Viestinnässä ei ole kyse vain siitä, mitä sanotaan, vaan myös siitä, miten sanotaan. Tekstiin syntyy aina sävy, halusimme tai emme. Sävy virittää ihmisissä mielikuvia ja kertoo suhtautumisestamme lukijaan sekä aiheeseen. Se voi ratkaista, puhutteleeko tekstisi lukijaa vai ei.
Sävy syntyy monenlaisista valinnoista. Esimerkiksi:
Tekoäly: antaa ideoita sävyn säätämiseen
Sävyn säätäminen tekoälyn kanssa on suosikkivaiheeni. Muutamia ideoita:
Kirjoittaminen on tärkeä työelämätaito, jonka merkitys on vain korostunut digitaalisissa viestintäkanavissa. Selkeä, lukijan tarpeita palveleva teksti säästää aikaa ja vähentää väärinymmärryksiä. Kun osaat laatia toimivia tekstejä, saat viestisi helpommin erottumaan tietotulvasta.
Tätä taitoa kannattaa harjoitella säännöllisesti.
Olen valmentanut kirjallisen viestinnän taitoja työelämässä lähes 20 vuotta, ja toki valmennukset ovat aina hyviä oppimisen pohdinnan paikkoja. Ne eivät kuitenkaan korvaa arjessa oppimista: kirjoittamista oppii parhaiten kirjoittamalla, saamalla palautetta ja reflektoimalla omaa kehitystään.
Jatka siis kirjoittamista arjessa, itse ja omilla aivoilla. Kun käytät tekoälyä tekstin kehittämisessä, pohdi ja kyseenalaista sen ehdottamia muokkauksia. Älä muutu laiskaksi.
Ja muista: kaikkia tekstejä ei edes kannata silotella. Uskon, että pieni rosoisuus alkaa näyttää meistä viehättävän inhimilliseltä toisiaan muistuttavien tekoälytekstien virrassa.
Salla Syrman on Kaiun osakas, vanhempi viestintäkonsultti ja valmentaja. Häntä kiehtoo aitoon asiakasymmärrykseen perustuva, vaikuttava viestintä, ja hän kirjoitti aiheesta Viestinnän palvelumuotoilu -kirjan syksyllä 2024 entisen kollegansa Elina Piskosen kanssa. Hän johtaa Kaiussa tekoälykkään viestinnän osaamisen ja palvelujen kehittämistä. Blogitekstin kuva on tehty tekoälyn kanssa yhteistyössä (Photoshop / generative fill).
Haluatko järjestää porukallenne innostavat tekoälyavusteisen kirjoittamisen yhteistreenit? Ota meihin yhteyttä!