Tilauskirjat jo täynnä – näin tehtaan lanseeraus on vauhdittanut Eatonin tunnettuutta Suomessa

Energianhallintayhtiö Eaton investoi Suomeen huippumodernilla tehtaalla, mikä on merkittävä luottamuksenosoitus suomalaista osaamista kohtaan. Mediaviestinnällä tuetaan yhtiön uusia rekrytointeja ja kasvumahdollisuuksia sekä rakennetaan yhtiön tunnettuutta Suomessa energianmurroksen edelläkävijänä. Tehdas on toiminut mediaviestintätyön kruununjalokivenä ja tuonut yhtiölle näkyvyyttä ja tunnettuutta.

Eaton on maailmanlaajuisesti toimiva energiahallinnan ratkaisuihin erikoistunut yritys. Kaiku on ollut yhtiön viestintäkumppanina vuodesta 2000 alkaen. Vuonna 2022 yhtiö ilmoitti mittavasta investoinnista Suomeen: Vantaalle valmistuu uusi, moderni tehdas, joka kasvattaa Eatonin työpaikkoja Suomessa merkittävästi.  

Investointi tarjosi erinomaisen mahdollisuuden vahvistaa yhtiön jalansijaa Suomessa mediaviestinnän avulla samalla, kun alalla on kova kilpailu markkinasta, osaajista ja näkyvyydestä. Haasteena on myös jatkuvasti herättää ja ylläpitää toimittajien mielenkiintoa. 

Tavoitteena tunnettuuden rakentaminen mediaviestinnän keinoin 

Uuden tehtaan myötä Eatonilla on mahdollisuus houkutella uusia alan ammattilaisia ja osaavaa työvoimaa. Yhtiölle on myös tärkeää rakentaa ja vahvistaa ajatusjohtajuuttaan vastuullisena edelläkävijänä energiamurroksessa. Kasvavan yhtiön tavoitteena on vahvistaa tunnettuutta Suomessa. 

Käytännössä Eaton tavoittelee säännöllistä ja laajaa medianäkyvyyttä. Median kautta tavoitetaan niin alan työntekijät, asiakkaat, päätöksentekijät kuin suuri yleisö. Mediaan halutaan läpi yhtiön liiketoimintastrategialle tärkeitä aiheita ja avainviestejä sekä yhtiön asiantuntijoita puhehenkilöinä. Suomessa erityisesti energiamurros, sähkönhallinta ja uuden tehtaan näkyvyys ovat olleet tärkeimpiä teemoja.  

Onnistumista mitataan kuukausitasolla mediaosumien määrällä ja laadulla. Eaton seuraa myös SOV-lukuaan (Share of Voice) kilpailijoihinsa nähden.  

Uusi tehdas keihäänkärkenä  

Mediatyö on keskiössä Eatonin tunnettuuden rakentamisessa. Strategian mukaan hyödynnämme yhtiön materiaaleja ja arvioimme uutisarvoa aina paikallisesti. Luomme myös sisältöjä, kuten konkreettisia onnistumistarinoita paikallisista asiakkaista. Yhteistyö on tiivistä yhtiön asiantuntijoiden kanssa tiedotteissa, mielipidekirjoituksissa ja mediapitchauksissa. Pitkäjänteisellä työllä yhtiölle on muodostunut vakiintuneita toimittajasuhteita. 

Tehtaasta viestimme säännöllisesti 2022–2024. Järjestimme mediatilaisuudet työmaalla ja avajaisissa sekä eksklusiivisia haastatteluita maajohtajan ja tehtaanjohtajan kanssa tärkeimpiin medioihin. Viiden kuukauden jälkeen onnistui haastattelu Kauppalehden Yhdysvaltojen kirjeenvaihtajan ja Eatonin Ohiossa istuvan vastuullisuusjohtajan kanssa – palkintona kahden aukeaman yritysesittely vastuullisesta energiamurroksen vauhdittamasta yhtiöstä Kauppalehdessä otsikolla ”Satavuotias pörssiyhtiö Ohiosta laajentaa tuotantoaan Suomessa, sillä maailma sähköistyy”.  

Yli 20 vuotta kestäneellä yhteistyöllä rakennettu tunnettuutta nousujohteisesti 

Mediaviestintä on ollut keskeinen tekijä yhtiön tunnettuuden kasvussa. Olemme varmistaneet Eatonille systemaattista, nousujohteista näkyvyyttä mediassa ja erityisesti tehtaan osalta eri kulmilla 2022, 2023 ja 2024. Tänä aikana yhtiötä koskevia mediaosumia on Suomessa yli 140 kappaletta niin ammatti-, paikallis- kuin talousmediassa sekä maamme suurimmassa sanomalehdessä. Eatonin mittaama Share of Voice kasvoi 31 prosenttia vuonna 2022 ja 22 prosenttia 2023. 

Mediatyö on tukenut rekrytointiviestintää, helpottanut henkilöstön rekrytointeja ja vahvistanut työnantajamielikuvan rakentumista. Henkilöstöhallinnossa on huomattu mediaviestinnän voima: hakemusmäärät ovat nousseet laajan medianäkyvyyden ansiosta, ja oppilaitosvierailuilla yhtiö tunnistetaan paremmin kuin muutama vuosi aikaisemmin. 

Näkyvyydellä on tuettu Eatonin vahvaa kasvua viime vuosina – kasvu on ollut myös yksi tärkeä avainviesti. Medianäkyvyys on myös poikinut kiinnostavia yhteydenottoja ja avannut uusia liiketoimintamahdollisuuksia. 

Näin asiakkaamme kommentoi 

”Mediaviestintä on ollut Eatonille jo vuosia viestinnän kulmakivi, ja mediaviestinnän teot nivoutuvat vahvasti osaksi yrityksen liiketoimintastrategiaa. Tästä esimerkkinä on uuden tuotantoyksikön rakentaminen ja avaaminen Vantaalle vuosina 2022–2024. 

Pitkä ja tiivis yhteistyö viestintätoimiston kanssa on siivittänyt uuden tuotantolaitoksen lanseeraamisen menestyksekkääseen viestintään. Sen lisäksi, että Eaton tiedotti merkittävästä investoinnista Suomeen, uuden tehtaan perustaminen on tuonut mukanaan työllistämisnäkökulman ja positioinut Eatonin merkittäväksi vientiyritykseksi teknologiateollisuudessa. Voimakas kasvu ja liiketoiminnan jatkuvuuden varmistavien järjestelmien lisääntynyt tarve datakeskuksissa, liike- ja teollisuusrakennuksissa sekä terveydenhuollon ja meriteollisuuden kohteissa tuo lähivuosina lisätarvetta toiminnan laajentamiselle. 

Eaton ja viestintätoimisto järjestivät reilun kahden vuoden aikana kolme mediatilaisuutta ja yksittäisiä toimittajatapaamisia, jotka poikivat kymmeniä mediaosumia. Ääniosuuden kasvu, onnistuneet rekrytoinnit ja lisääntynyt sidosryhmäyhteistyö ovat olleet Eatonille onnistuneen mediaviestinnän parhaita hedelmiä. Mediaviestintä on osaltaan vaikuttanut siihen, että tilauskirjamme ovat täynnä.”  

Marika Sinikari, Markkinointijohtaja, Eaton 

 

Työ ylsi Finnish Comms Awards -finaaliin vuonna 2024. 
 

Lue lisää aiheesta

03.11.2022

Airbus valitsi viestintätoimisto Kaiun

Airbus on Euroopan suurin ja yksi maailman johtavista ilmailu- ja avaruusteknologiayrityksistä. Suomi on Airbusille ...

Lue lisää

07.10.2024

Viestintätoimisto Kaiku nappasi Keijo Leppäsen

MTV:n entisen uutisankkurin Keijo ”Keke” Leppäsen eläkepäivät jäävät tällä erää kahden viikon mittaisiksi. Leppänen ...

Lue lisää