Ville Kormilainen on kääntänyt 20-vuotisen uransa aikana viestintäkentältä melkeinpä kaikki kulmat: journalistina, tuottajana, päätoimittajana, yrittäjänä, liiketoiminnan vetäjänä, somevaikuttajana, asiakasjohtajana, viestintäkonsulttina, valmentajana, tietokirjailijana. CV:stä löytyy liuta tunnettuja yrityksiä – muun muassa Otavamedia, Tekir ja Ellun Kanat.
Lue myös Ville Kormilaisen blogi: Johtaja, eletäänkö teillä oikeasti brändinne mukaisesti?
Yksi kulma löytyi kuitenkin vielä käännettäväksi, kun viestintätoimisto Kaiku etsi joukkoonsa liiketoimintajohtajaa kirittämään ”Valmennus, coaching ja palvelumuotoilu” -liiketoimintansa kasvua. Vahvan bisnesvainun lisäksi piti olla inhimillisyyttä, johtamistaitoja ja käytännön kokemusta jostakin liiketoiminnan osa-alueesta. ”Näytätte etsivän yksisarvista”, kaikulaisille naljailtiin.
Ville Kormilainen vastasi Kaiun kutsuun.
“Yksisarviseksi en tunnustaudu, mutta muuten liiketoimintajohtajan pesti kuulosti itselleni sopivalta – erityisesti bisnesvainua tuon mukanani. Olen tehnyt paljon työtä myynnin parissa aiemmissa toimistoissa, ja Kaiun haaste kuulosti todella mielenkiintoiselta tehtävältä”, Kormilainen sanoo.
Kaiun toimitusjohtaja Pete Saarnivaara uskoo löytäneensä taitavan liiketoimintajohtajan, joka koiraharrastajana solahtanee helposti kaikulaisten eläin- ja ihmisrakkaaseen porukkaan.
”Villellä on ihailtavan laaja kokemus viestintäalalta, niin tekijänä, konsulttina, valmentajana kuin asiakasjohtajanakin. Hänellä on vakuuttavaa näyttöä liiketoiminnan kasvattamisesta – ja rohkeutta haastaa meitä. Hänestä välittyy positiivinen vire, mikä on omiaan innostamaan tiimiämme ja asiakkaitamme. Myös hänen stand-up-komiikka-harrastuksensa koemme enemmän mahdollisuutena kuin uhkana”, Saarnivaara sanoo.
Jokainen työntekijä rakentaa brändiä
Kormilainen saa vetääkseen liiketoiminta-alueen, josta Kaiku hakee kovaa kasvua. Vaikka tiimi on yhdistelmänä uusi, sen osaamispohja on vankka ja joukossa on Suomen parhaita tekijöitä. Kaiku on kehittänyt niin valmennusta, coachingia kuin viestinnän palvelumuotoiluakin jo pitkään.
”Jokainen johtaja, esihenkilö, asiakaspalvelija ja asiantuntija viestii jatkuvasti organisaationsa arvoja ja brändiä. Vuorovaikutustilanteet – niin sisäisten kuin ulkoistenkin sidosryhmien kanssa – muuttuvat koko ajan vaativammiksi, eikä vähiten hybridityöskentelyn takia. Villen tiimi tukee asiakkaitamme tässä muutoksessa: osallistamisen ja yhteiskehittämisen, viestintäosaamisen kasvattamisen ja johdon sparrauksen avulla”, Pete Saarnivaara kertoo.
Kaikulaiset näkevät, että viestinnän uusi keskeinen rooli organisaatiossa on tuottaa näkemystä päätöksenteon tueksi ja sparrata henkilöstöä vähintään pärjäämään – mielellään menestymään – muuttuvassa ympäristössä.
“Viestintäympäristö muuttuu koko ajan. Viestintä ei voi enää olla vaan johdon tai jonkun yksittäisen yksikön tehtävä. Jokainen organisaation työntekijä rakentaa brändiä viestimällä joka päivä. Brändiin vaikuttavat kaikki teot – ja tekemättä jättämiset. Tässä on uuden tiimini loputon työmaa”, Ville Kormilainen sanoo.
Ville Kormilainen aloittaa työt Kaiussa 25.10. Tavoitat hänet siitä lähtien meilitse osoitteesta ville.kormilainen@kaiku.fi.