Vuoden 2019 mainekriisi osui koko hoiva-alaan kovalla kädellä. Esperi lähti korjaamaan tilannetta määrätietoisesti kehittämällä strategialähtöisesti sisäisiä prosesseja ja toimintatapoja, ja seuraavaksi esiin tuli tarve saada tehty työ näkymään ulospäin. Kaiku tuki muutosta arvoprojektin läpiviennillä, uuden strategian ja sitä tukevan brändin visualisoinnilla sekä kehittämällä vastuullisuustyötä ja siitä raportointia.
Teot näkyviksi viestinnän keinoin
Esperi ja Kaiku aloittivat yhteistyön vuonna 2021 arvojen määrittelyllä ja julkistamisella Esperin uuden strategian myötä. Arvotyön jälkeen Kaiku uudisti koko Esperin vastuullisuustyön raportointia ja mittarointia. Esperille oli tärkeää, että vastuullisuusviestinnässä näkyy elämänmakuinen arki niin asukkaiden kuin esperiläistenkin silmin. Kaiku auttoi kehittämään vastuullisuustyötä ja kertomaan siitä laajemmalle yleisölle. Nyt takana on jo neljä yhteistä vastuullisuusraporttia ja sen ohella tiivistä konsultointia yhtiötä koskevissa vastuullisuusasioissa. Vastuullisuustyöstä viestintä on ollut yksi ydintoimia uuden strategian johtaman muutoksen läpiviennissä.
Vuoden 2019 hoivakriisin mainekolhun jälkeen yksi keskeinen tavoite on ollut parantaa mainetta eri sidosryhmien keskuudessa. Vuonna 2023 selvitimme yhdessä Esperin henkilöstön näkemyksiä yhtiön brändistä ja viestinnästä. Tulokset olivat selviä: henkilöstö oli ylpeä omasta työstään ja Esperistä, mutta harmittelivat sitä, että hyvä työ ei näy ulospäin ja maine laahaa perässä. Brändiltä kaivattiin uudistumista ja viestinnältä näyttävämpiä tekoja.
Seuraavaksi yhteistyötä jatkettiin brändistrategian muokkauksella. Sen tavoitteena oli saada paremmin näkymään keskeisille sidosryhmille se, miten kova muutostyö on vienyt yritystä eteenpäin.
Esperi pyysi Kaikua luomaan perinteitä kunnioittavan, mutta uudistuneen visuaalisen ilmeen. Ilmeuudistus pohjattiin brändistrategiaan. Muutosprosessissa Kaiku osallisti kysely- ja haastattelututkimuksin keskeisiä sidosryhmiä, ja tutkimustuloksiin pohjautuva visuaalisen ilmeen uudistus ulottui ilmeen peruselementeistä kaikkeen sisäisesti ja ulkoisesti käytettyyn materiaaliin verkkosivujen ilmeestä työvaatteisiin.
Uusi visuaalinen ilme säilytti tunnetun punaisen värin merkkinä Esperin historiasta, mutta samalla Kaiku loi uudenaikaisen ilmeen korostamaan uudistumista ja Esperin kuljettua muutosmatkaa. Värihierarkia luotiin tukemaan Esperin liiketoiminta-alueiden omaa identiteettiä ja liiketoimintaa.
Työtä on jatkettu media-, kriisi- ja strategiaviestinnän keinoin tähän päivään saakka. Brändi- ja viestintätyö on tukenut rekrytointia sekä parantanut asukasvirtoja ja asiakastyytyväisyyttä. Maine on kivunnut ylöspäin nousujohteisesti.
Tavoitteet saavutettiin hyvin tuloksin
Esperin ja Kaiun yhteistyön kokonaistavoitteena on ollut viestiä strategiapohjaisesta muutoksesta: prosessien ja toimintatapojen uudistuksesta, johdon ja henkilöstön koulutuksesta sekä uusista mittareista. Tavoitteenamme on ollut profiloitua vastuullisuuden edelläkävijänä, uudistaa ilme ja strategiaviestintä, parantaa sijoitusta Luottamus&Maine-mittauksessa sekä vahvistaa työnantajamielikuvaa. Viestinnällä tuli korostaa muutosmatkaa kriisistä kohti houkuttelevaa ja kilpailukykyistä yhtiötä. Tässä onnistuttiin:
- Henkilöstö ja muut sidosryhmät ottivat uudistetun brändin hyvin vastaan.
- Mainetta on mitattu systemaattisesti Reputation and Trust Analytics Oy:n tutkimuksilla: vuonna 2019 yhtiö oli Luottamus&Maine-tutkimuksen huonomaineisin, mutta vuonna 2024 se nousi pois huonomaineisten listalta. Vuonna 2025 Esperillä oli lisäksi sote-alan suurin mainenousu.
- Asiakastyytyväisyys on erittäin korkea: asukkaiden NPS on 50 ja läheisten 41. Työnantajamaine on vahvistunut, henkilöstötyytyväisyys (eNPS, NSS) on hyvällä tasolla ja rekrytointeihin saatujen hakemusten määrä kolminkertaistui.
- Maineen nousu tukee liiketoimintaa: parantunut kyky houkutella osaajia, turvata asukasmäärien kasvu (+20 %) ja rakentaa luottamusta hyvinvointialueiden päättäjien keskuudessa.
- Tulokset kertovat tavoitteiden saavuttamisesta: Esperin maine työnantajana, palveluntarjoajana ja vastuullisena toimijana on vahvistunut.
”Pienin, mutta vakain askelin kohti näkyvää muutosta”
Esperin myynti- ja markkinointijohtaja Jani Nurisalon mukaan yhteistyö Kaiun kanssa onnistui tekemään heidän muutosmatkansa näkyväksi:
”Meidän polkumme ei ole ollut helppo. Maineen muuttaminen on hidasta ja joskus turhauttavan vaikeaa, sillä vanhat mielikuvat elävät pitkään. Työ on vaatinut vuosien johdonmukaista toiminnan kehittämistä ja määrätietoista viestintää. Tässä työssä Kaiun kumppanuus on ollut arvokas.”
Viestinnän pohjana on toiminut strategiasta kumpuavien viestien kirkastaminen ja erityisesti vastuullisuusviestinnän vahvistaminen. Ilmeuudistuksella saatiin visuaalisuuden keinoin kiinni siitä, millainen muutosmatka Esperillä on ollut – uudistumista, mutta historiaa kunnioittaen. Jokainen yksittäinen viestintätyön kokonaisuus on rakentanut johdonmukaisesti kuvaa siitä, miten Esperi on uudistunut.
”Kun strategia ja suunta ovat olleet selkeitä, viestintä on saanut vahvan pohjan, jonka päälle rakentaa. Askeleet ovat olleet välillä pieniä, mutta johdonmukaisia, ja niiden kautta maine on vähitellen muuttunut. Nyt voimme todeta, että olemme matkalla oikeaan suuntaan: toimimme paremmin ja teemme sen näkyväksi sidosryhmille avoimella, luotettavalla ja vaikuttavalla viestinnällä.”