Iris Kuokka, 15-vuotias syksyllä lukio-opintonsa aloittava nuori, nappasi Kaiusta kesätyöpaikan kesäloman alkajaisiksi. Monipuolisten työtehtävien ohella Iris pohti omaa ja kaveripiirinsä sosiaalisen median käyttöä ja tiivisti oppinsa nuorten tavoittamiseen viideksi vinkiksi.
1. Viesti tärkeistä asioista myös somessa.
”Uutissivustoihin ei tule juuri lainkaan koskettua koulutehtävien ulkopuolella. Niiden sijasta uutiset saattavat tulla tsekatuksi televisiosta muutaman kerran viikossa. Ympäristön havainnointi ja muiden puheiden (kavereiden, puolituttujen, perheen ja tuntemattomien kaduntallaajien) kuuntelu auttaa pysymään kärryillä maailman menoista.
Tärkeät asiat kannattaa kertoa myös somessa. Siellä ne saattavat levitä myös nuorten feedeihin.”
2. Ota TikTok ja Snapchat haltuun.
”Sosiaalisen median kanavista Snapchat on ykkönen. Heti perässä tulevat Tiktok, Instagram ja WhatsApp. Muita hiukan harvemmin käyttämiämme somekanavia ovat muun muassa Pinterest sekä Facebook.
Snapchatin kautta pidämme yhteyttä kavereiden kanssa. Siellä sovimme ryhmächateissa seuraavan päivän asuvalinnoista ja suunnitelmista sekä puhumme kaikesta turhanpäiväisestä draamasta. Lisäksi julkaisemme omiin storyihimme, eli tarinoihimme, lähes päivittäin kuvia ja videoita päiviemme puuhasteluista ja menoista. Näiden ohella, vaikka tämä kuulostaakin melko tyhmältä, laitamme toisillemme selfieitä pitkin päivää (ja yötä). En itsekään osaa sanoa, miksi.
Tiktokin etusivun avaamme tilanteessa, jossa haluamme olla puhelimella ilman harmainta aavistusta, mitä sillä tekisi. Instagram napautetaan auki vasta, kun tylsyysasteikko on vierähtänyt extreme-tylsän puolelle, tai kun kaveri on ilmoittanut Snapchat-storyssaan julkaisseensa kuvan Instagramiin.
Kun Tiktok ja Instagram tuntuvat olevan skrollattu alusta loppuun, on aika siirtyä Pinterestin puolelle tekemään tauluja unelmaelämästä. WhatsAppia käytetään vain suvun, perheen tai valmentajan kanssa viestittelyyn ja Facebookia äidin, isoäidin tai oman urheiluseuran stalkkaamiseen.”
3. Keskity aitoon sisältöön.
”Aitous, aitous ja aitous. Sitä ei voi painottaa sisällössä liikaa. Vaikka puhelimella ollaan paljon, kaikkea ei jäädä katsomaan: sisällön pitää olla aitoa – jotain, johon voi samaistua.
Aitoutta on se, ettei kaikki ole aina täydellistä. Jos tuotteesta tai yrityksen julkaisusta tulee sellainen olo, että tuo on liian hyvää tai kaunista ollakseen totta, tulee yök-reaktio ja selaan ohi. Jonkin verran on jo realistisia kuvia ilman suuria mainosefektejä ja filttereitä.
Itseäni kiinnostavat esimeriksi erilaiset vegetuotteet, ja niistä on kivempi nähdä reseptejä ja käyttövinkkejä kuin ”osta uusi tuote” -tyyppisiä mainoksia. On myös kiva, että esimerkiksi vaateyritykset ovat alkaneet näyttää vaatteitaan enemmän erinäköisten ja -kokoisten ihmisten päällä.
Vaikuttajamarkkinointiin suhtaudutaan vaihdellen. Kaikki riippuu pääasiassa siitä, millainen mielikuva seuraajalla itsellään on kyseisestä vaikuttajasta. Jos vaikuttajan tuottama sisältö ei pyöri vain ja ainoastaan kaupallisten yhteistöiden ympärillä ja markkinointisisältö noudattaa samaa tyyliä kuin hänen muukin sisältönsä, tuotetta tai palvelua tulee todennäköisemmin testattua. Aitous on tässäkin avain.”
4. Luota markkinoinnissa vaikuttajien voimaan ja tietoon.
”Yritystileillä harvemmin hengaillaan, mutta somevaikuttajien profiileja selaillaan kyllä. Yritystilikin saattaa olla houkutteleva, jos se on visuaalinen tai hauska, kuten vaikka Oatlyn sometilit. Mutta varmemmin viesti tavoittaa, jos se tulee vaikuttajan kautta.
Mainoksia tuntuu vyöryvän päälle joka suunnasta. Ne ovat vain somesurffailumme tiellä. Jos mainoksia olisi vain kohtuudella, ja ne olisivat lyhyitä ja ytimekkäitä, ei niissä olisi mitään ongelmaa. Koska mainoksia pompahtaa joka kulman takaa, niistä on totuttu skrollaamaan mahdollisimman nopeasti ohi.
Sometrendit tuntuvat vaihtelevan eri porukoiden välillä. Kun toisessa kaveriporukassa täytyy somessa esittää jotain muuta kuin oikeasti on, toisessa porukassa some voikin toimia vain alustana kivojen hetkien postaukseen. Sometrendit tulevat kaikista sosiaalisen median kanavista parhaiten esille TikTokissa. Siellä ne uusiutuvat lähes viikoittain. Esimerkiksi tietyt tanssit ja lipsync ovat tällä hetkellä hyvin trendikkäitä. Myös my day -videoita näkee nykyään Tiktokissa entistä enemmän.
Vaikuttajien on helpompi saada myös sometrendeistä kiinni. Se mitä yrityksen viestintäosasto pitää trendikkäänä nyt, saattoi oikeasti vanheta jo viikkoja sitten. Vaikuttajat ovat usein nuoria ja trendien toteuttaminen on heille luontevaa. Trendeissä kannattaakin luottaa heidän taitoonsa ja toteutukseensa.”
5. Kanna vastuusi.
”Somessa on paljon hyvää, mutta sen ikäviä puolia ei voi kieltää. Erityisesti se vertailu, mitä sosiaalinen media nuorten välille aiheuttaa, on e-r-i-t-t-ä-i-n ikävä asia. Itsensä ja oman elämän arvostus voi laskea äkisti, kun huomaa yhdenkin, vaikka loppupeleissä aivan mitättömänkin asian toisella, jota itsellä ei ole.
Sanoisin somen kuva- ja videomaailman vaikuttaneen suurimman osan nuorista omakuvaan. Aina löytyy joku, jolla näyttää menevän paremmin kuin itsellä. Joku on kenties päässyt ulkomaille, toisella on täydelliset ripset ja kolmas on aivan uskomattoman notkea. Tällöin saattaa iskeä kateus, ja omistamiensa asioiden tai kykyjen arvostus voi lähteä huimaan laskuun. Suurin osa nuorten itsetunto-ongelmista onkin varmasti saanut lisäboostia, tai jopa lähtönsä, sosiaalisesta mediasta.
Se, millaista sisältöä nuorten feedeissä pyörii, on omalta osaltaan yritysten ja vaikuttajien vastuulla. Nuoret tietävät, että monet somessa pyörivät postaukset ovat editoituja ja että some on vain yksi puoli jokaisesta ihmisestä. Silti editoidut kuvat ja filtterit muokkaavat väistämättäkin mielikuvia siitä, millaisena asiat näyttäytyvät. Nykyään aitous ja samalla myös sen arvostus on kuitenkin onneksemme lisääntynyt somessa.”
Kirjoittaja
Iris Kuokka, joka kävi päivittämässä Kaiun ymmärrystä nuorista kesätyön merkeissä.