Onnistunut ja kiinnostava viestintä huomioi myös politiikan ja vastuullisuuden – näin pääset työssä alkuun

Viestinnän tulisi olla ajankohtaista, kiinnostavaa ja rohkeaa – mutta harva haluaa silti lietsoa polarisaatiota tai joutua someväännön keskelle. Simo Rissanen, Kaiun uusi politiikan ja yhteiskunnallisen viestinnän asiantuntija pohtii, miksi jokaista viestintästrategiaa tulisi tarkastella myös politiikka- ja vastuullisuuslasien läpi.

Kirjoittanut Simo Rissanen 18.03.2024

Toimitusjohtaja puolustautuu kohussa.  

Arvoristiriidat estivät yhteistyön.  

Voitto Vuoden Huiputus -äänestyksessä. 

 

Kun oma tiedote lähtee tai kampanja starttaa, toivoo moni viestinnän ammattilainen sormet ristissä heräävänsä aamulla mediaosumia vilisevän raportin kilahdukseen. Sen sijaan kylmä hiki kohoaa otsalle, jos oma yritys onkin tahtomattaan sohaissut yhteiskunnallisen keskustelun muurahaispesään. Erityisen vaikeaksi homma menee, jos ei ole ihan varma siitä, miten asiaan pitäisi reagoida. 

Viestintä ei tapahdu arvo- tai politiikkatyhjiössä 

Yli puolet suomalaisista on sitä mieltä, että yhteiskunnallinen keskustelu on mennyt huonompaan suuntaan ja siihen osallistuminen tuntuu tulenaralta. Moni päättääkin jättää väliin someväännöt ja keskittyä mukavampiin asioihin. Polarisoivia aiheita ei voi silti loputtomiin vältellä, jos oma työ on puhutella kiinnostavasti laajoja kohderyhmiä.  

Joskus pienellekin porukalle suunnattu viesti voi kasvaa kokoaan suuremmaksi ja irrota nopeasti kontekstistaan. Harmittomalta tuntunut teko tai lausunto onkin muuttunut kulttuurisodan ohjukseksi tai varoittavaksi esimerkiksi viherpesusta. Toisaalta työmarkkina-asiat, vastuullisuuslainsäädäntö tai eduskuntavaalit ovat niin tiiviisti yhteydessä yritysten toimintaan, että voiko tai kannattaako niitä kaikkia edes yrittää vältellä? 

Politiikka- ja vastuullisuuslasit uusilla voimakkuuksilla kiitos! 

Paras keino välttyä astumasta miinaan on varautua etukäteen erilaisiin reaktioihin sekä olla kartalla siitä, mitä yhteiskunnallisessa keskustelussa tapahtuu. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sen ymmärtämistä, että monet poliittiset keskustelut koetaan henkilökohtaisesti ja vastuullisteoksi ei riitä enää parin puun istutus vuosittain.  

Aina kauniin ei tarvitse olla suurta, vaan omat teot on järkevää suhteuttaa oman organisaation toimintaan. Sen sijaan, että yrityksesi pyrkii edistämään kaikkia YK:n kestävän kehityksen 17:a tavoitetta, olisiko pari konkreettista ja vaikuttavaa painopistettä parempi ratkaisu – myös viestinnän näkökulmasta? Kaikkiin julkisiin debatteihin ei kannata lähteä mukaan, mutta jos yritykselläsi on vahvat arvot, niin varmaan niiden pohjalta uskaltaa tarvittaessa jotain sanoakin! 

Yhteiskunnallisen keskustelun seuranta onkin järkevää toteuttaa systemaattisesti, oman yrityksen tarpeista lähtien ja pitää kädenmitan päässä viestinnästä ja markkinoinnista.

Parhaimmillaan siis se

1) millaista yhteiskuntaa omilla teoilla edistetään
2) millaista viestiä kerrotaan ja  
3) mitä vastuullisuusraportissa lukee 
 
ovat linjassa keskenään ja tukevat yrityksen brändiä. Tätä työtä kannattaa tehdä ajan kanssa ja osallistavasti – ihan kuten mitä tahansa strategista kehittämistä. 

Hei on tässä hyviäkin puolia! 

Pelkkien uhkakuvien sijaan tilanne tarjoaa myös mahdollisuuksia. Oivaltava ja vaikuttava vastuullisuusteko voi sitouttaa kohderyhmän samoin kuin rohkea kannanotto mielipiteitä jakavaan aiheeseen. Oleellista on hyvä ymmärrys omasta yleisöstä ja harkittu eteneminen. 

Yhdysvalloissa Nike pestasi mainokseensa amerikkalaisen jalkapalloilija Colin Kaepernickin. Kaepernick oli joutunut kovaan julkiseen ryöpytykseen, sillä hän polvistui peleissä kansallislaulun ajaksi protestoidakseen mustiin kohdistuvaa poliisiväkivaltaa vastaan. Vaikka osa kuluttajista raivostui Nikelle ja poltti lenkkarinsa vastalauseena kampanjalle, toi tempaus Nikelle taloudellista menestystä. 

Vaikka Nike onkin suuren maailman esimerkki, ei onnistuminen vaadi välttämättä amerikantemppuja – oman brändin näköinen ja uskottava toiminta vie jo pitkälle!

Ovatko yrityksesi politiikka- tai vastuullisuuslasit huollon tarpeessa? Kaiulta saat koko paketin yrityksesi tarpeisiin. Rakennamme kanssasi kohderyhmäanalyysit, vastuullisuuden suunnitelmat ja yhteiskunnalliset viestit – sujuvasti yhteen integroituna. Ota yhteyttä tai kysy lisää Simolta: simo.rissanen@kaiku.fi.

 
Kirjoittaja 

Simo Rissanen on Kaiun uusi konsulttivahvistus. Simolla on hallussaan erityisesti poliittiset analyysit, kestävyysmurroksen ajankohtaiset tuulet sekä yhteiskunnallinen viestintä. Häneltä saat apua kattavasti yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen haasteisiin (ja mahdollisuuksiin!), oli tarpeesi sitten tiivis katsaus tai syvällisempi strateginen kehittäminen. 

Lue lisää aiheesta

24.05.2022

Vain kiinnostava viesti vaikuttaa – 13 keinoa erottautua viestinnän valtameressä

Yritykset ja organisaatiot tarvitsevat vaikuttavaa viestintää kipeämmin kuin koskaan. Kuten hallituksemme puheenjohtaja ...

Lue lisää

14.09.2023

Resilienssi − yritysten viestinnän uusi normaali

Lue lisää

Pysy pinnalla! Tilaa Kaikuluotain-uutiskirje.